5 grunner til å bruke Google Analytics

Skrevet av: Kasper Aamodt – 24.07.2020

Google Analytics er en av de mest populære programvarene for digital analyse. Det er Googles gratis nettanalysetjeneste som lar deg analysere dyptgående detaljer om besøkende på nettstedet ditt. Det gir verdifull innsikt som kan hjelpe deg med å forme suksessstrategien for virksomheten din.

I dag har nesten alle virksomheter en online tilstedeværelse gjennom et nettsted. Derfor blir det veldig viktig for deg å lære den indre strukturen på nettstedet ditt for å se om nettsiden fullfører målene sine eller ikke.
For å oppnå dette må du vite detaljene om hva folk gjør når de besøker nettstedet ditt, hvor lenge de blir værende og hva alle sider de besøker på nettstedet ditt.
Uansett om du har en nettbutikk eller en informativ blogg, vil du definitivt ønske å forstå og studere atferden til besøkende for å gi bedre resultater.
Nedenfor er noen grunner til at du bruker Google Analytics for å få bedre innsikt på nettstedet og besøkende.

Google analytics

1. Automatisk innsamling av data

Å installere Google Analytics på nedsiden er veldig enkelt, man trenger kun en kode snipp. Når du har installert Analytics, så må du ganske enkelt ikke utføre noen handling for å få tak i dataen. Google Analytics gjør alt arbeidet for deg.

Du kan til og med få tilgang til rapportene dine umiddelbart uten forsinkelse. Denne funksjonen i Google Analytics sparer ikke bare arbeidsinnsatsen, men gir deg også øyeblikkelig tilgang til rapportene. Med dette kan du snart implementere strategier for bedre ytelse av nettstedet ditt.

2. For å forstå hvorfor besøkende forlater nettstedet ditt

Bounce Rate er en av de viktigste beregningene som refererer til prosentandelen besøkende som forlater nettstedet ditt etter å ha besøkt bare en side. Det er derfor ekstremt viktig å redusere denne satsen så mye som mulig. Mange bedrifter er vitne til stor trafikk, men ikke tilstrekkelig med konverteringer.

Dette betyr at besøkende kommer til nettstedet ditt, men ikke finner det de leter etter. Dette fører til en høy Bounce Rate. Hvis man opplever høy Bounce Rate bør man ta øyeblikkelig handling for å identifisere årsaken bak det. Det er derfor fint at Google Analytics gir en detaljert rapport over sidene som opplever en høy Bounce Rate.

Årsaken til en høy Bounce Rate kan være at nettstedet ditt ikke er optimalisert riktig, eller at landingssidene du har ikke klarer å fange oppmerksomheten til kunden.
Derfor, med den detaljerte rapporten om Bounce Rate, kan du finne måter og midler for å redusere Bounce Rate på nettstedet ditt.

3. Du kan vite alder, kjønn, interesse, enhet og beliggenhet til besøkende.

Med Google Analytics kan du avdekke verdifull data om målgruppen din for å finne ut hvilke kanaler som driver mesteparten av trafikken til nettstedet ditt.

Publikumsseksjonen inneholder mye informasjon om personene som besøker nettstedet ditt, for eksempel alder, kjønn, interesser, enheter og beliggenhet.

Det gir deg også data om hvordan besøkende ble henvist til nettstedet ditt.

4. Forstå hvilke sosiale plattformer du skal fokusere på

Sosiale plattformer er en flott måte å drive mye trafikk på og engasjere potensielle kunder. Med Google Analytics har du tilgang til å se hva som fanger oppmerksomheten til brukerne, og deretter plassere annonsen deretter.

For å velge den beste plattformen du kan annonsere for kundene dine, må du sette et sjenerøst budsjett til side for annonser på sosiale medier.

Med Google Analytics kan du også måle ytelsen til alle sosiale plattformer du bruker. Du kan også sjekke hvor mye konverteringsverdi hver av de sosiale plattformene bringer, trafikk inn fra sosiale henvisninger og hvor mange brukere som snakker om nettsiden din.

5. Google Analytics hjelper deg med å se om nettsiden oppnår mål

Du kan sette mål i Analytics. Målene i Google Analytics hjelper deg å spore hvor mye virksomheten din går videre og utvikler seg. Det kan være forskjellige typer mål, som å kjøpe, fylle ut et skjema, abonnere på nyhetsbrev eller å laste ned en pdf.

For å oppsummere

Google Analytics kan gjøre underverker for bedriften din på flere avanserte måter. Det gir deg verdifull innsikt som kan brukes til å forbedre ytelsen til nettstedet ditt og øke konverteringene.

Til tross for at det er så mange andre andre plattformer for analyseadministrasjon, er Google Analytics fortsatt en gratis og en meget relevant løsning for å drive analysen av nettstedet ditt.