5 tips til vellykket annonsering på sosiale medier

Skrevet av: Erling Aalvik – 11.01.2021

Visste du at man har 1,7 sekunder på å fange målgruppens oppmerksomhet med annonsering på sosiale medier? Dette gjør at det er viktig å engasjere fra første sekund og at man at gir mottakerne en grunn til å klikke seg videre etter å ha sett annonsen. Målrettet innhold som vekker følelser skaper størst sjanse for at mottakerne utfører ønsket handling.

Stadig større del av markedsbudsjettene til bedrifter blir satt til markedsføring på digitale plattformer. Det betyr at Facebook, Instagram og andre sosiale medier flommer over av innhold og massekommunikasjon. Men mye av denne markedsføringen forsvinner i mengden av innhold. Hva som fanger oppmerksomheten til målgruppen avhenger av at budskapet i markedsføringen er målrettet, relevant og skiller seg ut. Samtidig er det viktig at budskapet som sendes til mottakerne oppfattes på den måten som avsenderen ønsker. Nedenfor trekker vi frem 5 tips til vellykket annonsering på sosiale medier.

1. Ha en tydelig strategi

Hva skal du oppnå med annonsering på sosiale medier? Hvilke målgrupper skal du kommunisere til? Hvilke kanaler skal du bruke? Hva skal budskapet være? Dette er viktige spørsmål som må besvares, da det danner grunnlaget for strategien og er med på å optimaliserer prosessen som skal sørge for at man oppnår målene som blir satt.

2. Fremhev det som gjør produktet eller tjenesten din unik

For at kundene skal velge å handle hos deg er det viktig at det kommer tydelig frem i budskapet hvilket problem produktet eller tjenesten løser for dem. Jo tydeligere dette fremkommer i budskapet, jo større sjanse er det for at de velger akkurat det du tilbyr. Samtidig bør man ha verdifulle salgspoenger i annonseringen som trekker frem hva som skiller produktet eller tjenesten fra det dine konkurrenter tilbyr.

3. Vekk følelser hos målgruppen

Annonser som vekker følelser, og som mottakerne kan relatere seg til har større sjanse til å skape positive assosiasjoner til merkevaren eller bedriften. Annonsering på sosiale medier som skaper emosjonelle reaksjoner gir også større effekt, da denne typen markedsføring sprer seg raskere, treffer flere mennesker og øker det kortsiktige salget.

Bruk av musikk og visuelle elementer som bilder og video er med på å forsterke følelsene som skapes, sammenlignet med vanlige tekstannonser. Dette forutsetter at annonsen fungerer og at budskapet oppleves som relevant for mottakerne. Musikk og det visuelle vil i første omgang være det som fanger oppmerksomheten til mottakerne, og teksten vil fungere mer som et supplement. Her bør man få frem mest mulig av budskapet gjennom det visuelle og begrense lengden på teksten, da det kan redusere kvaliteten og opplevelsen av innholdet.

4. Gi kundene konkrete valgmuligheter

Mennesker er opplært til å følge instrukser og retningslinjer. Ved å dirigere kundene på en tydelig og god måte, er det en større sjanse for at de gjør akkurat det du sier. Konkrete valgmuligheter og gode instruksjoner under kundereisen vil dermed øke sannsynligheten for at de utfører ønsket handling. Eksempler på dette er Call to action-knapper som “kjøp nå”, “meld på nyhetsbrev” eller “se mer”. Disse knappene gir kunden tydelig indikasjon på hva som kommer til å skje, samtidig vil det være lettere å dirigere dem videre i kundereisen.

Friksjonsfrie kundereiser er også avgjørende for at kunden skal utføre ønsket handling. Her kommer brukervennlighet i førersete. Faktorer som kan skape friksjon for kunden under kjøpsreisen er for eksempel antall klikk til kjøp, tidsbruk og betalingsmuligheter. Det bør først og fremst være enkelt og oversiktlig å finne frem til produktene i nettbutikken. Når kunden til slutt har lagt varen i handlekurven og trykket på “gå til kassen”, bør siste del av kundereise gå så sømløst og effektivt som mulig. Dette er avgjørende for at kunden ikke hopper av kjøpet.

5. Samsvar mellom annonsen og landingsside

Som en del av markedsstrategien bør det være en rød tråd på tvers av markedsføringen og plattformene til bedriften. Dette for å sikre at målgruppen enkelt kjenner igjen bedriften og hva de tilbyr. Produktet eller tjenesten som annonseres bør også samsvare med det som dukker opp på landingssiden, for igjen å legge til rette for en sømløs kjøpsreise for kundene.