Amazon til Norge

Skrevet av: Erling Aalvik – 01.12.2020

I slutten av oktober åpnet de nettbutikk i Sverige, og snart kommer nettverksgiganten Amazon til Norge. Amazon sitt inntog i Norge har skapt spenning i den norske handelsbransjen. Som følger av dette har allerede noen selskaper startet satsingen sin gjennom Amazon sine kanaler i utlandet, mens andre har gjort nødvendige omstruktureringer innen digitalisering, strategi og distribusjon.

amazon

Dette er fordelene som følger med Amazon

For den norske forbrukeren vil Amazon sin nettbutikk føre til at man vil ha tilgang til et enormt utvalg av merkevarer og produkter på samme sted. Men mest spenning knyttes til hvor mye Amazon klarer å presse prisen på varene sammenlignet med norske aktører.

Foreløpig har Amazon sitt europeiske varelager i Tyskland, men på sikt vil et varelager i Sverige føre til lavere fraktkostnader og raskere leveringstid til Norge. I tillegg vil Amazon knytte til seg partnere og andre utsalgssteder som vil bidra til lavere priser til forbrukerne i distriktene. Med slike samarbeidsavtaler vil Amazon få et bedre fotfeste når de skal konkurrere med store aktører i det norske markedet. Alt tyder på at Amazon sin nettbutikk vil være en sterk pådriver til at handlemønsteret til norske forbrukere endres.

Hva må norske selskaper gjøre for å møte konkurransen fra Amazon?

Hvis vi ser til USA og Kina, står Amazon og Alibaba for rundt 50 prosent av den totale netthandelsomsetningen. Kundene i disse landene bruker Amazon og Alibaba til å søke opp produkter på samme måte som man bruker Google til å søke opp informasjon. En så sterk merkevare som Amazon med sitt vareutvalg, priser og teknologi vil det være tøft å ta opp kampen med dem. Det vil derfor være avgjørende å ha en tydelig strategi og være endringsvillig for å ta i bruk nye metoder i et marked med enorm utvikling.

Flere norske eksperter sier at man bør være på plattformen til Amazon når den kommer til Norge, ellers vil man nesten bli usynlig i markedet. Men for å ikke drukne blant tusenvis av varer vil det være viktig for merkevaren å skille seg ut i mengden. Her vil sterke merkevarer ha store muligheter. Orkla, Stormberg og Polarn O. Pyret er noen av de norske selskapene som har valgt å satse på Amazon allerede før nettverksgiganten har kommet til Norge.

Det er ikke tvil om at norske handelsaktører må se etter nye løsninger for å henge med på tempoet til Amazon. Flere norske selskaper har sett det som helt nødvendig å gjennomgå en forretningsendring og oppdatere seg på digitale alternativer. Det å kun være avhengig av tradisjonell fysisk butikk vil være svært risikabelt i fremtiden.

Amazon – en fremoverlent organisasjon

Med sin gigantiske kundeportefølje har Amazon et stort konkurransefortrinn, da de sitter enorme mengder data om hvilke produkter kundene deres kjøper, hvilke vaner de har og hvordan handlemønsteret deres er. Detter gir de et glimrende utgangspunkt til å skreddersy markedsføring sin mot hver enkelt kunden og tilby bedre handleopplevelser.

Amazon er et resultat av alle de eksperimentene som gjennomføreres i organisasjonen hver dag

Jeff Bezos

I tillegg til sin nettbutikk, satser Amazon også hardt på andre områder. De utfordrer streamingtjenester på tvers av flere bransjer med Amazon Prime. Her tilbyr de musikk, film, tv-serier, e-bøker, mat og gratis budservice på samme sted. Dette gir dem et solid konkurransefortrinn til sine konkurrenter.

Amazon er også fremme i skoene med sin dagligvarebutikk Amazon Go. Dette er en selvbetjent butikk hvor man slipper å stoppe for betaling. Alt skjer automatisk via kundens Amazon-konto. Kunden går enkelt inn i butikken, tar de varer hun skal ha og går ut uten å stoppe i en kasse for å betale. Med kunstig intelligens, sensorer og kameraer registreres kunden sitt handlemønster, hvilke varer kunden tar med seg og hvilke varer som settes tilbake. Når kunden forlater butikken vil datasystemet i butikken vite akkurat hvilke varer kunden har tatt med seg. Beløpet for varene trekkes forløpende automatisk fra kundens Amazon-konto.

Det gjelder å henge med på utviklingen

Samtidig som Amazon tar stadig nye markedsandeler innen netthandel, utvikler de seg også raskt på tvers av flere bransjer. De er et selskap som tørr å feile for å jakte de beste løsningene. Som en av verdens mest verdifulle selskaper er det ikke uten grunn at Norske selskaper er spente. Amazon har ressursene til å utfordre og utkonkurrere hvem som helst. For å overleve i samme marked som Amazon er det viktig å holde seg oppdatert på den digitale utvikling, være endringsvillig og tørre å ta sjanser, ellers vil man ikke oppnå den utviklingen som trengs for å henge med.