Apple sin iOS 14 oppdatering kan påvirke både annonser og rapportering

Stine Hagen – 18.06.2021

I den nye iOS 14 oppdateringen kunngjorde Apple endringer som har innvirkning på hvordan man behandler og mottar konverteringshendelser fra Facebook-pikselen.

Denne oppdateringen vil kunne påvirke kampanjeprestasjon i annonsenettverket, siden Apple vil kreve at alle sporende apper som selges/lastes ned i App Store skal vise en melding til alle iOS 14 brukere med mulighet for å takke nei til sporing. Dette er nytt i forhold til AppTrackingTransparency-rammeverket. Dersom brukeren ikke godkjenner dette vil det ikke være mulig å samle inn data om brukeren på samme måte som tidligere.

Noe av det som er mest utslagsgivende er at man i et utvalg av øktene kun får sporet én hendelse om gangen. Fra nå av kan det kun settes opp 8 konverteringshendelser pr. domene som annonseres i Facebook Business. Disse settes opp med prioritering fra høyest – lavest prioritet og den utløste hendelsen med høyest prioritetsnivå er da den som blir sporet.

For eksempel i nettbutikker kunne man tidligere ha økter der man gjerne fikk sporet 4-5-6 hendelser på veien til kjøp, og disse hendelsene ble registrert i målgruppene slik at man kunne videre annonsere mot disse. Om en kunde nå kjøper en vare i nettbutikken (som da er den hendelsen av anbefalt høyest prioritet), vil den kun registrere konverteringshendelsen for kjøp; og ikke «Lagt til i handlekurv», «Visning av landingsside» og andre hendelser som har lavere prioritet.

Hvordan kan man forberede seg?

Om du planlegger å levere annonser som er optimalisert for konverteringshendelser:

  • Domeneverifisering: Verifiser domenet ditt i Business Manager.
  • Aggregert hendelsesmåling: Du kan konfigurere hele åtte konverteringshendelser på nettsted pr. domene i Facebook Business sin hendelsesadministrasjon. Dette betyr at man må lage en liste fra høyest til lavest prioritet – der det prioriteres å spore de hendelsene som «betyr mest».
  • Hvis du har konfigurert din piksel ved bruk av IMG-tagger eller har tanker om å gjøre dette, så anbefaler Facebook å bruke utviklerdokumentasjonen deres.

Det finnes derimot begrensinger i Facebooks annonseoppretting, dette fører til at du kan bruke de allerede oppsatte annonsekontoene, men du må huske å opprette separate iOS 14-appinnstalleringskampanjer på grunn av rapporteringsbegrensinger fra Apples SKAdNetwork-API.

Planlegger du å levere annonser som er optimalisert for konverteringshendelser, som finner sted i bedriften din sin app? I så fall er dette ytterlige begrensinger du må følge:

  • Du kan kun knytte appen din til en annonsekonto.
  • Hver app er begrenset til ni iOS 14-kampanjer samtidig.
  • Det eneste tilgjengelige kjøpsalternativet når du oppretter en annonse er auksjon hvor rekkevidde og frekvens ikke er tilgjengelig.
  • Når kampanjen er publisert kan du ikke slå av eller på iOS-14 kampanjeinnstillingen. Da må du slå av eller slette hele kampanjen.

Dersom dette er endringer dere trenger bistand med er det mulig å koble oss på for å hjelpe dere. Man kan enkelt invitere byråer inn som partner på deres Business Manager hvor vi kan hjelpe dere å optimalisere kampanjekjøringen deres mot disse nye oppdateringene.

Om du jobber med Facebook Business på egenhånd anbefaler vi at du setter deg inn i disse oppdateringene og begrensingene. Dette spiller en stor rolle for hvordan annonseringen for deres bedrift vil fungere i tiden fremover.

Om du vil sette deg mer inn i begrensinger og oppdateringer kan du lese en grundig gjennomgang på Facebook Business sin hjelpe side som vi linker til her: Facebook

Kundecaser