<h1>Å finne balansen mellom markedsføring og personvern</h1>

Skrevet av: Kasper Aamodt – 07.09.2020

Tenk deg å sitte ved skrivebordet ditt flere år fra nå og se tilbake på 2020. Hvis du legger pandemien og politikk til side, vil du sannsynligvis se 2020 som året da datasikkerhet og personvern ble en stor bekymring for bedrifter. Virkelig stort.

Der skandaler med høy publisitet de siste årene har gjort datasikkerheten mer vanlig, har løsningene på problemet gått tregt i form av et langsomt regulerende regelverk og til og med tregere adopsjon av bransjen. Så kom 2020.

Med Zooms siste personvernproblemer som skaper overskrifter, og Marriotts eksponering under radaren på over 5 millioner kundeposter, markerer 2020 tiden da datasikkerheten begynte å presse for bedrifter.

Så, hva betyr denne økningen i personvernbevissthet for bedrifter og markedsførere, som klør etter å bruke teknologier som imponerer forbrukere og hjelper deres merkevare å forbli relevant? Med mindre vi endrer hvordan vi samler inn og bruker kundeinformasjon, kan 2020 være det året personvernproblemer endelig koker over.

Sette scenen for personvern

Mens ville vesten dagene med datainnsamling kan være borte, finnes det bare en håndfull virkelige lover som beskytter personvernet til forbrukerne over hele verden. Hvis du driver forretninger i Europa, vet du allerede om GDPR (General Data Protection Act). Mens i USA er den sterkeste beskyttelsen for forbrukerne California Consumer Privacy Act (CCPA).

Avdekke den innebygde konflikten

Fra nettsteder til e-post til betalte annonser og mer, folk elsker å motta personlig innhold fra merkevarer. Når vi vet dette, leverer vi som markedsførere gjerne fordi det vanligvis betyr bedre avkastning og en eller annen form for skryterett.

Men disse opplevelsene er laget ved hjelp av data fra de samme kundene som kollektivt grøsser ved tanken på å få informasjonen deres stjålet, misbrukt eller overvåket uforsiktig.

Markedsføring i denne typen miljø er en stor utfordring for bedrifter. En balansegang, egentlig. Likevel, hvis de riktige trinnene blir tatt, kan merkevarer og deres kunder nyte det beste fra begge verdener: god markedsføring og en fast forpliktelse til databeskyttelse.

Besvare konflikten med gjennomsiktighet

Folk stoler på merkevarer som bygger gjennomsiktighet i forretningsetikken, spesielt når det gjelder brukerdata. Nedenfor er noen praktiske trinn virksomheten din kan ta for å gjøre gjennomsiktighet kjernen i data- og markedsføringsstrategiene dine.

Avslør hvordan du bruker informasjon

Brukere stoler allerede på at du holder informasjonen privat. Å avsløre hvordan du bruker informasjonen du samler, går langt i å bygge den tilliten og gjennomsiktigheten brukere søker. Ved å fortelle brukerne at dataene deres bare brukes til markedsføringstaktikker som personlig tilpassede opplevelser, og lover å aldri selge dem til en tredjepart, ligger virksomheten din allerede foran kurven.

La brukerne velge og velge bort

Mens CCPA gjør det mulig for brukere å velge bort datainnsamling, tar GDPR ting et skritt videre ved å kreve at selskaper gir brukerne muligheten til å velge “eksplisitt samtykke”. Med andre ord kan forhånds avmerkede bokser og standardavtaler få EU-virksomheter i trøbbel. Hvis e-postmarkedsføringen ikke allerede har en opt-in-policy, er det på tide å vedta en. Å sende e-post til brukere som tidligere har valgt bort – eller til og med til de som ikke bevisst har valgt – er en sikker måte å tære på tilliten.

Be om bare det du trenger

Brukerdata er en fristende kraftig eliksir som får bedrifter til å skaffe seg mer personlig informasjon enn de faktisk trenger. Med et tips fra GDPR er en smartere policy å bare be brukerne om informasjon som er gunstig for deres erfaring nå, og ikke hva som kan være nyttig på veien. Hvis ting endrer seg, kan også retningslinjene dine. I mellomtiden er dette en fin måte å vise forbrukerne at du er verdig deres tillit.

Unngå tredjeparts informasjonskapsler

Med den nylige kunngjøringen om at Google Chrome slutter å støtte tredjeparts informasjonskapsler om to år, er tiden inne for å slutte å bruke dem til å drive kampanjen til merkevaren din. Ikke bare er tredjepartsdata ofte utdaterte eller av lav kvalitet, mange forbrukere synes annonser generert fra denne typen data er skumle og påtrengende.

Selv om tilstrømningen av ny regulering rundt personvern for forbrukerdata kan virke overveldende eller begrensende, bør den ikke hindre oss i å bruke ny teknologi og tilnærminger for å nå og underholde publikum. Faktisk kan det gi en markedsfordel for merkevarer som gjør spranget i fravær av føderale lover. Ved å ta lokket av dette høytrykksemnet i organisasjonen din, vil du invitere flere muligheter til å vinne kundetillit og lojalitet.