Black Friday-salget øker etter nye regler for tryggere nettshopping

Camilla Ellefsen – 18.10.2024

Den store salgsfesten på nett nærmer seg, og har blitt en fast tradisjon for mange nordmenn. Jakten på de beste tilbudene har de siste årene ført til en eksplosjon i netthandelen, spesielt i november og desember. Nå viser undersøkelser at folk flest opplever det tryggere å handle tilbudsvarer på nett enn tidligere.

Black Friday

Black Friday-tilbud og julegavehandel er nærmest er blitt synonymt med nettshopping. Aldri før har konkurransen vært større hos nettbutikkene, og det blir stadig enklere å finne gode tilbud på alt fra klær og elektronikk til hjemmet, til hud- og skjønnhetspleie. Statistikk viser at kundene ikke bare foretrekker netthandel fremfor fysiske butikker, men også opplever det tryggere enn tidligere.

Ny handelsregel gir økt tillit

Etter at den nye handelsregelen for salgsmarkedsføring kom i 2023 (Forbrukertilsynet, 2023) som pålegger handelsnæringen å opplyse om faktiske prisnedsettelser og tidligere pris, viser statistikk at føler folk seg tryggere på å handle og finne reelle gode tilbud på nett. Dette har igjen bidratt til en ytterligere økning i netthandelen.

Hvorfor velger vi netthandel?

De nye reglene gir blant annet bedre forbrukerrettigheter ved kjøp, tydeligere informasjon om produktpriser og enklere retur- og reklamasjonsprosedyrer. Nettbutikkene har også investert betydelig i sikkerhetstiltak for å beskytte kundedata. Kryptering, sterke passordkrav og to-faktor-autentisering er blitt standard. Dette har bidratt til å øke tilliten til netthandel og gjør det mer sannsynlig at forbrukerne velger å handle på nett fremfor i fysiske butikker.

Ifølge Bring Research sin Black Friday-undersøkelse som ble gjennomført i 2023, svarte bare 26 prosent at de kun handlet i fysiske butikker i denne perioden. 71 av de som handlet på nett svarte også at mesteparten av det de kjøpte var ting de hadde planlagt å kjøpe, og at de søkte aktivt etter gode tilbud.

Det er flere grunner til at netthandelen har blitt så populær

  • 1. Større utvalg: Nettbutikker har ofte et mye større utvalg av produkter enn fysiske butikker.
  • 2. Enklere å sammenligne priser: Det er enkelt å sammenligne priser på ulike nettbutikker før man gjør et kjøp.
  • 3. Åpent døgnet rundt: Nettbutikker er åpne 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, og kundene kan handle når det passer dem best.
  • 4. Hjemlevering: Mulighet for at produktene blir levert rett hjem til deg, og fleksible hentemuligheter.

Black Week og julehandel har blitt synonymt med netthandel. Med økt konkurranse, nye regler og en stadig mer digitalisert hverdag, er prognosene at denne trenden vil fortsette også de kommende årene. Å investere i nettbutikk er et stort konkurransefortrinn i dag, både for store og små butikker.

Den økte tilliten til netthandel gir flere fordeler for nettbutikker

  • 1. Høyere konverteringsrate: Når kundene føler seg trygge, er de mer villige til å gjennomføre kjøpet.
  • 2. Økt gjennomsnittlig ordrevekt: Kunder som føler seg trygge handler gjerne mer.
  • 3. Lavere returprosent: Klare retningslinjer og god kundeservice reduserer antall returer.
  • 4. Større lojalitet: Kunder som har hatt positive opplevelser kommer gjerne tilbake.
  • 5. Økt besøk i eventuell fysisk butikk: Mange kunder har større tillit til å dra i en fysisk butikk når de har vindushoppet i butikken din på nett.

Tips for trygg netthandel

  • 1. Sjekk nettsiden nøye: Se etter en “https://” i nettleseradressen og et lås-ikon. Dette betyr at nettsiden er sikker.
  • 2. Prissjekk: Sjekk at nettbutikken har lagt inn tidligere pris på produktet når det står rabattert.
  • 3. Les vilkårene: Sett deg inn i butikkens vilkår for levering, betaling og retur.
  • 4. Betal med sikre betalingsløsninger: Sjekk om det tilbys faktura, direktebetaling med Vipps eller sikker kortbetaling med to-trinns-autentisering som ikke eksponerer kortnummeret ditt på nett.
  • 5. Les anmeldelser: Sjekk hva andre kunder har skrevet om butikken og produktene.

Er din butikk rigget for salgsfesten på nett? Vi i Mint kan bistå med alt fra trygge og funksjonelle nettbutikker, til effektive annonseringsløsninger.