Er din bedrift klar for Black Week 2020?

Black Week og Black Friday blir stadig større her til lands. Har du tenkt å kjøre tilbud ut til dine eksisterende og nye kunder er det smart å begynne forberedelsene tidlig!
Vi gir deg 7 tips til hvordan du kan forberede dine salg til Black Week.

Forberedelser

Det å ha forberedt seg godt til Black Week er viktig, det kan være alt fra å finne hvilke varer man skal ha tilbud på, hvilke markedsføringsstrategier man skal bruke og hvordan man skal markedsføre seg. Hvilke kanaler skal du bruke? Hvilken målgruppe vil du treffe? Hvilke tilbud er det som treffer kunden du ønsker?

Fokus på kunden

Ved å ikke segmentere annonseringen din mot målgrupper, vil du treffe en stor kundemasse som ikke nødvendigvis er interessert i dine produkter, og dermed bruke unødvendige kostnader på klikk og ha en lav CTR (klikkrate). Når du fokusere på de rette målgruppene treffer du de som er mest sannsynlige å klikke inn på din annonse og som gjør en konvertering, nettopp fordi du annonserer etter noe de er på utkikk etter. For å finne de rette målgruppene må du gjøre research på nettsiden din, de sosiale kanalene dine og hva kunder søker etter.

Bruk riktige kanaler

Skal du annonsere ved bruk av sosiale medier, som Facebook, Instagram og Snapchat? Eller når du flere kunder ved å bruke Google Ads? Disse spørsmålene burde man tenke på før Black Week starter. God research av de riktige kanalene hjelper deg å finne den rette kilden til hvordan du kan annonsere deg best.

Søkeordsanalyse

Når man skal annonsere er det viktig å ta en søkeordsanalyse på hvilke søkeord man skal bruke i kampanjen, slik at kunden faktisk finner dine annonser når de søker etter produktene eller tjenestene de ønsker seg. Det er mange verktøy som kan brukes når det kommer til søkeordsanalyse, noen av de vi bruker er SemRush og Ubersuggest.

Optimaliser din nettside

Med en Black Week kampanje er det viktig å ha en nettside som er oversiktlig på telefon og på datamaskin. Forskning viser at flere bruker mobil enn datamaskin, og det er derfor viktig at informasjonen du markedsfører blir sett bra på mobil. Slik sikrer du at kundene kan enkelt navigere og handle inne på din nettside på mobilen uten problemer.

Begynn markedsføringen tidlig

Jo tidligere du begynner å markedsføre for kundene dine, jo mer forberedt vil de være på tilbudene og være klar til å handle. Om du har bestemt deg for å annonsere på sosiale medier er det viktig å sørge for å ha en god innholdsplan og ha planlagt alle innlegg på forhånd. Dette kan fort ta mye tid og det er derfor å greit å bruke et mediebyrå til å gjøre det for deg, slik at det eneste du som bedrift trenger å gjøre er at dere informerer hvilke produkter bedriften ønsker, så vil mediebyrået ta seg av resten!

Ferdigstilling og testing

Etter at alle disse trinnene er fullført, er det lurt å ta en testrunde før du starter annonsering. Her er det viktig å teste at alt fra å søke, trykke inn på annonsen, trykke inn på nettsiden og sjekke at handlekurv og kontaktskjema fungerer som det skal. Det siste man ønsker under Black Week er at kundene ikke kommer dit de skal eller at nettsiden krasjer og kundene ikke får handlet produktene de ønsket.

Hvis du har spørsmål om å gjøre deg klar, eller ønsker å få hjelp kontakt oss gjerne!

Ønsker du en gratis konsultasjon? ☕️