Fordelen med en ekstern medierådgiver

Stine Hagen – 09.03.2021

Ved bruk av medierådgivning får man en god markedsplan i bedriften. Her skaper man bedre nytteverdi og sørger for at annonsering blir lekende lett. En egen medierådgiver er noe alle bedrifter burde ha ettersom det er en objektiv støttespiller til bedriften.

Ha en god markedsstrategi

For å skape en god markedsstrategi i selskapet trenger man en god markedsplan. Medierådgivning vil gi deg ekstreme muligheter til å finne ut hvor du skal plassere penger markedsføringsmessig og hvor det er fornuftig å annonsere for din bedrift.

Når man skal begynne å markedsføre enten en ny oppstartet bedrift eller en bedrift med lang erfaring så er det lurt å ha strategier som gjør at man finner ut hva budsjettet er og hvilken kanal som egner seg best til de målgruppene man ønsker å treffe blant annet. Det er viktig å være kritisk til hvor man annonserer seg slik at man får mest mulig igjen for pengene man investerer i markedsføring.

En medierådgiver vil sette seg inn i markedet dere ønsker å annonsere dere i, lager en strategi på hvordan dere som bedrift skal få mest mulig igjen for pengene, og kommer med anbefalinger til deg og en god markedsplan som kan brukes i mange år fremover.

Kanaler som bør brukes

I annonsering har man uendelige muligheter for å treffe mest mulig mennesker, men ved hjelp av en medierådgiver blir markedet gått gjennom og fjerner de plassene man ikke har behov for å markedsføre seg på.  Ved å bruke en som kan dette er det mindre risiko og ta, og man ser etter hvert at man kanskje har brukt penger på unødvendig markedsføring og heller burde satset i en annen kanal.

Om man ønsker å annonsere i tradisjonelle fagblad burde man sette søkelys på hvilken plattform som gir best effekt. Dette kan for eksempel være avis, radio, reklameaviser etc.

For å skape mest mulig trafikk er det viktig at man analyserer hvorfor kundene velger å trykke på akkurat den annonsen og ikke konkurrentene sine.

God rådgivning gir gode resultater

Ved å sørge for at man kan lene seg på en som kan hjelpe deg i markedet er det lettere å slappe litt av og få en god oversikt. Ved å få inn hundre tilbud om annonsering, og ikke ha en anelse hvor man skal satse er for mange en utfordring. Ved å ha en medierådgiver har du muligheten til å ta ansvaret over på rådgiveren, men at du står for hovedrollen ved å se på tilbudene som rådgiveren finner til deg.

Ved å ta i bruk en rådgiver har du en som har vært på begge sider og vet hva tilbudet burde være og hva det burde gjelde.

Da har du en objektiv rådgiver som kun tar de beste valgene for deg og din bedrift.

Nytteverdi på markedet

Før i tiden ble markedsføring gjort via radio, TV, aviser etc., men dagens samfunn har utviklet seg til å basere seg mer på internett og sosiale medier.

Med en medierådgiver kan du få en oversikt og sørge for at hver krone du bruker på annonsering er en krone du får tilbake.  Dette krever lang erfaring og mye tid, og det blir ikke bortkastet å bruke et godt budsjett på markedsføring.

Hvis man velger annonsering på digitalt nivå må man sørge for at nesten hver gang annonsen vises er det bra å ha en landingsside hvor man bruker enten Facebook, hjemmeside eller jobbportal. Da finner menneskene som trykker på annonsen frem til mer informasjon, arbeidsplassen eller tjenester/produkter som blir annonsert for.

Ved bruk av en landingsside gir dette også muligheten til å hente ut statistikk og får en bedre oversikt over hva som kan forbedres eller om det skal være sånn som det er.

Hvorfor bruke medierådgivning?

  1. Spare kostnader: Ved å bruke en medierådgiver kan man spare inn kostnader med å kutte ut annonsering på steder man ikke har behov for å annonsere på.
  2. Konkret markedsføring: Ved hjelp av medierådgivning kan man få konkret markedsføring på kanaler som man treffer målgruppene best. Dette fører til at man når ut til flere enn man hadde om det hadde vært valg av feil målgruppe.
  3. Støttespiller: Ved å ha en egen medierådgiver i ryggen så har man muligheten til å rådføre seg før man tar og inngår avtaler som ikke er nyttig for din bedrift.
  4. Markedsstrategi: Ved å ha en god markedsplan kan man få en bedre oversikt over hvor penger blir brukt og hvilke kanaler som blir utnyttet til det fulle og skaper en god verdi.