<h1>Google kvitter seg med tredjeparts informasjonskapsler</h1>

Skrevet av: Kasper Aamodt – 28.08.2020

I januar i år kunngjorde Google sin beslutning om å avslutte støtten for tredjeparts informasjonskapsler i den populære Chrome-nettleseren. Kunngjøringen ble ønsket velkommen av talsmenn for personvern, men vil gi utfordringer for annonsører og utgivere når den trer i kraft om to år. 

I denne artikkelen ser vi på hva denne kunngjøringen betyr for fremtiden for digital annonsering, hva effekten vil ha på bedrifter, og hva merkevarer trenger å gjøre for å fortsette å lykkes med digital annonsering i fravær av tredjeparts informasjonskapsler. 

google-chrome-pc

For det første, hva er informasjonskapsler fra tredjeparter? 

Tredjeparts informasjonskapsler er små kodebiter som lagres i brukerens nettleser for å spore brukerens atferd på nettet. Informasjonskapsler i alle former gjør det mulig å spore og huske brukerens preferanser. Informasjonskapsler som er opprettet av andre enn vertsdomenet (dvs. tredjeparter) kalles tredjeparts informasjonskapsler. Tredjeparts informasjonskapsler kan gi annonsører et hav av verdifull informasjon om brukere, inkludert demografi, geografisk informasjon og preferanser, som igjen blir brukt til å utvikle mer finjusterte reklamekampanjer. 

Tredjeparts informasjonskapsler skiller seg fra førsteparts informasjonskapsler, som plasseres i brukerens nettleser av vertsdomenet (også kjent som domenet brukeren besøker). Hvis du for eksempel handler i en nettbutikk, vil nettstedet bruke en førsteparts informasjonskapsel for å oppbevare produkter i handlekurven din fra en økt til den neste. 

Førsteparts informasjonskapsler er avgjørende for å gi en effektiv og hyggelig opplevelse av nettet. Tredjeparts informasjonskapsler, derimot, anses av mange for å være en inntrenging av personvernet, men de har blitt grunnlaget for en betydelig del av strategiene for digital annonsering de siste to tiårene. 

Hva betyr slutten av informasjonskapsler fra tredjeparter for annonsører? 

Mozillas Firefox-nettleser og Apples Safari-nettleser deaktiverer tredjeparts informasjonskapsler som standard, men Google Chrome, internettets aller mest populære nettleser, har ennå ikke gjort det. Den kommende endringen betyr at det ikke lenger vil være mulig for annonsører å stole på informasjonskapsler fra tredjeparter for å målrette seg mot brukere. På lang sikt betyr dette at veldig spesifikk, en-til-en-målretting sannsynligvis blir umulig. 

Men som den største annonseplattformen på nettet, har Google en interesse i å tilby alternative målrettingsalternativer i en verden uten informasjonskapsler fra tredjeparter. Selskapets Privacy Sandbox ble lansert for å stimulere til innovasjon rundt løsninger som muliggjør effektiv målretting uten å gå på bekostning av brukernes personvern. 

Hvilke endringer bør bedrifter implementere i markedsføringsstrategiene? 

Selv om det kommende nedstengingen fra tredjepartscookies utvilsomt vil ryste digital annonsering slik vi kjenner den, er det ting bedriften din kan gjøre nå for å begynne å tilpasse seg den nye status quo. 

Evaluer investering i alternative kanaler på nytt – Vurder om det finnes alternative kanaler du kan investere i nå for å styrke merkevarens posisjonering når tredjeparts datakranen stenges permanent om to år. 

Avvenne virksomheten din fra remarketing – Hvis remarketing har vært en stor del av annonseringsstrategien din tidligere, må du begynne å revurdere tilnærmingen din til å fokusere på å skaffe nye kunder. Slutt på informasjonskapsler fra tredjeparter vil bety slutten på remarketing. 

Se etter måter å generere data fra førsteparter på. Hvis det er måter du kan generere dine egne førstepartsdata på, kan det være strategisk fordelaktig å investere i dem. 

Siste tanker

Selv om Googles kunngjøring om at den vil avslutte støtten for tredjeparts informasjonskapsler i Chrome ikke var helt overraskende, vil det likevel ha store implikasjoner for både annonsører og utgivere. Digitale annonsører har to år på seg til å forberede seg på endringen, men tiden er nå å begynne å utvikle alternative målrettingsstrategier som ikke er avhengige av tredjepartssporing.