Hva er fordelene med Facebook-annonsering?

Skrevet av: Kasper Aamodt – 23.03.2020

Med uendelig oversikt over brukernes demografi, atferd og interesser finnes det uhyre mange måter å oppnå ønskede annonsemål på – ved hjelp av Facebook sitt annonseverktøy.

1: Facebook-annonsering er laserfokusert

Med tilsynelatende uendelige demografi, atferd og interesser, er den kraftigste funksjonen i Facebooks annonseringsplattform uten tvil målsettingens muligheter – Noe de kan tilby som et resultat av fjellet deres med brukerdata.

Noen av disse målretting alternativene inkluderer:

  • Plassering
  • Utdanning
  • Arbeid
  • Finansiell status
  • Generasjon
  • Foreldrestatus
  • Etnisitet
  • Språk
  • Tilkoblinker til spesifikke Facebook-sider
  • Atferd

2: Du kan potensielt nå en femtedel av verden

Hvis “alle gjør det” noen gang var en god grunn til å bli involvert i noe, så er Facebook det.

Med 1,49 milliarder aktive brukere hver måned, er mer enn en femtedel av hele verden på Facebook. Det betyr at når du legger sammen hvert eneste medlem av Twitter, Instagram, Pinterest og LinkedIn, er antall brukere av Facebook fremdeles over 300 millioner mer.

  • 72% av voksne på nettet besøker Facebook minst en gang per måned
  • 968 millioner mennesker bruker Facebook hver dag
  • Brukere bruker 20+ minutter på Facebook per dag
  • Facebook mottar 1 milliard sidevisninger per måned
  • 11 millioner mennesker bruker Facebook hvert 18. minutt
  • Facebook legger til 2446 brukere hvert 15. minutt og 8 brukere per sekund

3: Facebook har kjøpsbeslutningsinnflytelse

Jeff Bullas rapporterte i fjor at hele 47% av voksne sier at Facebook er deres nummer 1 innflytelsesrike på kjøp. Denne statistikken er i tråd med annen forskning som viser:

  • 4 av 10 brukere av sosiale medier har kjøpt et produkt etter å ha “liket” eller favorisert på Facebook, Twitter eller Pinterest
  • Facebook leder an som nettverket med størst effekt på kjøpsbeslutninger, med 30,8% av forbrukerne som sier at det påvirker dem mer enn noen annen plattform
  • Facebook er den mest effektive plattformen for å få forbrukere til å snakke om produkter
  • 71% av forbrukere har større sannsynlighet for å kjøpe noe basert på henvisning fra sosiale medier
  • 81% av forbrukerne sier at innlegg fra venner direkte påvirker kjøpsbeslutningene deres
  • 38% av mødre er mer tilbøyelige til å kjøpe fra merker som andre kvinner “liker” på Facebook.

Facebook er i stand til å veilede kjøpsbeslutningene våre fordi det har “sosialt bevis” på sin side. Vi verdsetter meningene til våre venner og familie når det gjelder å ta en beslutning om å kjøpe et produkt eller bruke penger på en tjeneste. Facebook vet dette, og de utnytter sosialt bevis i annonsene sine når det er mulig.

Vi nevnte så vidt Instagram over, med tanke på antall brukere. De ble da sammenlignet mot Facebook. Dette er en sammenligning vi egentlig ikke trenger, da Instagram eies av Facebook. Det vil si at alle annonser som blir lagt ut på Facebook, kan også legges på Instagram, noe som gjør at du vil nå enda flere personer.

Å sette seg inn i Facebook sitt ads system, med alle de forskjellige valgmulighetene, kan virke skremmende. Det er der vi i Mint Media kommer inn. Vi har lang erfaring med Facebook Ads, og kan vise til gode resultater. Har du spørsmål rundt Facebook Ads, ikke nøl med å ta kontakt i dag, så skal vi svare så godt vi kan!