Hva koster det med annonsering på Facebook og Instagram?

Malin Knutsen & Stine Hagen – 20.09.2021

Annonsering på Facebook og Instagram er noe som er svært aktuelt for alle bedrifter den dag i dag. Det er en fin måte å treffe nye og eksisterende kunder. Det er vanskelig å vite hvor mye man skal sette av til annonsering og hvilke målgrupper som er aktuell å rette seg mot.

Annonsering på Facebook

Ved bruk av sosiale medier vil dette være et godt verktøy til å kontakte og kommunisere med både nye og eksisterende kunder. Når man annonserer på Facebook er det muligheter for å nå mange uten å ha det største markedsbudsjettet innenfor din bransje, men dette krever god tid, tålmodighet og målrettet markedsføring.

På Facebook er det vi som annonsører som treffer kundene, mens på Google er det mennesker som søker etter det de ønsker å finne.

I annonsesystemet vil man få en god mulighet til å målrette annonsene mot treffbare målgrupper hvor man setter av et budsjett man ønsker å bruke for å nå disse målgruppene. Med tanke på at man treffer kundene med annonser på Facebook kan budsjett variere veldig mtp at man kan sette inn på hvilket område, aldersgruppe og sosiale plattformer man ønsker å annonsere på.  Ved å bruke konverteringsmål og definere konverteringspunkter samt bruke lookalike audience kan man sørge for en treffsikker annonsering.

Hvor mye koster det å annonsere på Facebook?

Det er flere faktorer som avgjør hvor mye det koster å annonsere på Facebook og hva klikkprisen er på. Kvaliteten på annonsen er svært viktig å fokusere på når man først skal annonsere på denne plattformen.

For å ha en god annonse må du ha gode bilder i annonsen din, en god kvalitet på nettsiden og en kort og presis tekst som appellerer til målgruppen din. Hvilke målgruppe du velger kan være avgjørende for prisen, dersom det er mange konkurrenter som også vil nå samme gruppe, kan prisen bli høyere. Dersom du klarer å engasjere din målgruppe med en god annonse, vil du få en høyere klikkprosent. Dette betyr at innholdet ditt treffer og engasjerer, og du vil da bli belønnet med en lavere klikkpris.

Ved å bruke eksterne mediebyråer til å annonsere for deg så vil man gjerne sitte igjen med spørsmål om kostnader på budsjett da dette varierer veldig fra bransje til bransje og hvor stor målgruppe og hvor stor effekt man ser for seg. Man kan selvsagt velge helt selv hvor mye man ønsker å legge i budsjett.

Ha en strategisk plan

I Facebook Ads Manager finnes det flere hundre parametere som man kan bruke i målretting. Vi anbefaler at alle som har tanker om å annonsere på Facebook sørger for at man målretter i større områder for å sikre best resultat for den kampanjen man tenker å sette i gang.

Når man bruker Sosiale Medier til å annonsere på bør man ha en strategisk plan for å annonsere. Dette er alt fra planlegging av marked, målgrupper, budsjett og kampanjeperiode blant annet. Dette kan man få hjelp til av et eksternt mediebyrå eller gjøre selv om man har kunnskapen til å lage Facebook annonser som treffer riktig målgruppe.

Ved konverteringssporing kan man også spore enkelte klikk og se nytteverdien av en kostnad relatert til annonseringen for din bedrift og kan få vite akkurat beløp brukt til hver henvendelse man får.

I en Facebook annonse må man ha en god kunnskap på hva som fanger kundene.

Seks gode tips for å ha en god annonse på Facebook

  1. Finn riktig publikum for din bedrift, hvilke målgruppe ønsker du å treffe?
  2. Ikke bruk for mye tekst, en lang tekst blir fort bladd forbi når man blar på Facebook og er ikke like attraktivt som en kort, presis og forklarende tekst.
  3. Kjør kontinuerlige A/B testing for å sjekke hvordan annonsene dine gjenspeiler nytteverdien.
  4. Treff brukeren med høyoppløselige bilder og bruk bilder som selger.
  5. I alle annonser er det viktig å ha en “call to action” knapp som leder at en eksisterende eller ny kunde gjør en handling. Dette kan være “Bestill nå”, “Les mer om dette produktet” osv. Dette gjør at de som ønsker å kjøpe produktet gjør den handlingen du ønsker som annonsør at de skal gjøre.
  6. Bruk riktig budsjett og sørg for at man ikke kaster vekk penger fra et budsjett som gjerne kunne blitt brukt på annen annonsering.

Annonsering på Instagram

Det sies at 60% oppdager nye produkter når de er inne på Instagram. Instagram er et sosialt nettverk hvor man deler visuelt innhold i form av bilder og video. Det er en gratis tjeneste hvor man finner millioner av mennesker som bruker denne applikasjonen daglig.

Mange velger å annonsere på Instagram for å nå ut til flere målgrupper og kjøre annonsesett med blant annet bannerannonser for å komme relativt ut til en stor målgruppe.

Annonsering på Instagram er som regel dyrere enn hos Facebook, men man får virkelig noe igjen for pengene her. Engasjement og brukertall på Instagram er ekstremt høyt, særlig når man ønsker å selge noe dersom den aktuelle målgruppen er på Instagram.

Man kan annonsere med tiltrekkende og visuelt fengende innhold som tiltrekker målgruppen til å trykke på nøyaktig din annonse.

På Instagram Ads bruker man Facebook Business Manager for å få mest mulig oversikt over mulighetene man har for å annonsere på Instagram, dette er anbefalt å bruke enn å annonsere direkte fra firmakontoen.

Om man ikke har kunnskap om annonsering Instagram så kan man få hjelp i starten av et mediebyrå til å sette opp gode annonser, målgruppe og gå gjennom all strategi for å kunne skape annonser som vil gi resultater.

Oppsummert kan vi si at markedsføring i sosiale medier og gjennom å benytte seg av Google annonsering, er en svært effektiv måte å skaffe seg nye kunder på. For å få mest mulig ut av markedsføringen din, er det viktig å se det store bildet og sette klare mål for resultatene du ønsker.

Hvor mye koster det å annonsere på Instagram?

Akkurat som med de andre markedsføringsplattformene varierer kostnadene ved Instagram annonsering veldig og flere faktorer er avgjørende. Kvalitet på annonsene, konkurransen, og publikum størrelsen er blant de viktigste faktorene som bestemmer prisen.

Konkurranse er faktisk en av de største faktorene som påvirker kostnaden ved Instagram-markedsføring. Dersom det er mange som konkurrerer om samme målgruppe, kan dette resultere i budkrig, derfor kan klikkprisen bli høyere innen kort tid.

Å målrette seg mot feil målgruppe betyr lavere engasjement og kan føre til høyere kostnader. Det er derfor viktig å definere hvilke type mennesker du ønsker å nå i forkant, og dermed sikre deg best mulig med et engasjerende innhold.

Trenger du mer informasjon eller har lyst at Mint Media skal hjelpe deg med din annonsering? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Animasjon av digitalpakken

Digitalpakken

Få kontroll på bedriftens tilstedeværelse på Internett.