Hvilken Tone of Voice skal man bruke i de ulike kanalene?

Skrevet av: Malin Knutsen og Stine Hagen – 19.11.2021

Begrepet “Tone of Voice” kan for mange være ukjent, men dette defineres som bedriftens stemme. Dette er på alle steder som man kommuniserer på, alt fra hjemmesiden til kundeservice. Dette avgjør hvordan bedriften ønsker å stå frem for både eksisterende og nye kunder.  Man ønsker gjerne å være personlig slik at man skiller seg ut fra konkurrenter og være konsekvent i kommunikasjonen.  Dette kan gjøre at man finner karaktertrekkene som formidler verdiene til bedriften på en måte som gjenspeiler til kundene.

Hvordan finner man rett stemme?

Hvilken stemme man velger er helt avgjørende for at man skal lykkes med å treffe målgruppen. Tone of Voice handler om hvordan budskapet blir presentert på, og ikke nødvendigvis bare innholdet i seg selv. Men hvordan går man frem for å finne bedriftens rette stemme? 

Se for deg din bedrift og tenk hva som er personligheten og stemmen bak den. Hva skiller dere ut fra konkurrentene deres? Dersom dere er et seriøst selskap som ønsker å bygge på god fagligkompetanse, kan det vært lurt å bruke dette i kommunikasjonen. Men det betyr ikke nødvendig at budskapet trenger å være kjedelig.

Noen bedrifter velger å spille på en lekenhet og humoristisk kommunikasjonsform. Dette kan gjøre at kunder oppfatter din bedrift som menneskelig og tillitsfull.. Husk at mennesker kjøper av mennesker, og at man ikke trenger å være redd for å vise litt personlighet.

Maya Angelou said “People don’t always remember what you say or even what you do, but they remember how you made them feel.”

Maya Angelou

Hvem er målgruppen deres?

Tenk gjerne på målgruppen din som en person, dette kan gjøre det lettere å visualisere menneskene du skriver til. Det er helt essensielt å vite hvem du snakker til, og hvordan budskapet blir presentert i tråd med bedriften sin personlighet. Husk at bedriftens stemme bør være lik, men kan tilpasses de ulike kanalene

Hvorfor er det viktig med Tone of Voice?

Tone of Voice er først og fremst viktig for å definere merkevaren og identiteten til bedriften din. En egenartet stemme skaper gjenkjennelse og får kunder til å oppleve deg som tillitsfull.

Din bedrifts stemme kan også brukes til å skille deg ut fra konkurrentene dine, og fremme viktige konkurransefortrinn. Dersom du kommuniserer med dine kunder med et budskap som treffer, vil dette skape tillit og styrke kundeforholdet over tid.