Dette er noen av trendene for markedsføring i 2024
Mari Kronheim – 09.02.2024
Som bedrift er det viktig å være oppdatert på de siste trendene innen teknologi og markedsføring for å utnytte plattformene man har og nå målgruppene sine effektivt. Ved å holde seg oppdatert på markedsføringstrender blir man mer konkurransedyktig, man bygger tillit og det kan være mer kostnadseffektivt.
Fjoråret bød på flere store trender; TikTok økte ytterligere i bruk (forbi youtube blant unge), samtidig som AI og ChatGPT tok verden med storm. AI-dreven annonsering og bærekraftig markedsføring er noe av det som får enda mer plass innen markedsføring i tiden som kommer. Her får du en oversikt over noen av trendene for markedsføring i 2024.
AI - Kunstig intelligens
AI – kunstig intelligens – blir stadig utviklet og brukes mer og mer innen markedsføring. AI er kostnadseffektivt og forenkler oppgaver som gjør at man sparer tid på prosjekter som ellers ville tatt lang tid. Ved hjelp av AI kan man bruke mer tid på strategisk planlegging og kreativitet.
“I mange tilfeller løser allerede kunstig intelligens spesifikke problemer bedre enn menneskelig intelligens” https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-og-kunstig-intelligens
Noen få eksempler på hva AI kan hjelpe med:
- Personalisering – AI gjør kundeopplevelsene enda mer personalisert. AI kan tilpasse meldinger/ e-poster og produktanbefalinger til hver enkelt kunde ved hjelp av å analysere data som blant annet brukerpreferanser og kjøpshistorikk.
- Automatisering av markedsføringsoppgaver – AI kan frigjøre tid til å fokusere på andre oppgaver ved å automatisere tidkrevende oppgaver som e-postmarkedsføring, innholdsgenerering og annonsestyring.
- Optimalisering av kampanjer – AI kan identifisere hva som fungerer og ikke fungerer ved hjelp av å analysere data fra pågående kampanjer i for eksempel Google og Meta sine annonseplattformer.
- Innsikt og analyse – Markedsundersøkelser og analyser vil gå mye kjappere og enklere med AI, som kan analysere enorme mengder data på kort tid. Kreative prosesser og “brainstorming” blir også lettere med AI – for den er også kreativ.
- SGE (Search Generative Experience) – Dette er en ny funksjon fra Google som bruker AI til å gi mer omfattende og informative søkeresultater. Det vil forbedre søkeopplevelsen, og gjøre det lettere å finne informasjonen man leter etter.
AI vil ikke erstatte kompetansen og ekspertisen et byrå har, men ved hjelp av kunstig intelligens vil man kunne tilby kunden enda bedre tjenester og leveranser.
Merkevarebygging/ innholdsmarkedsføring:
Innholdsmarkedsføring og merkevarebygging blir enda viktigere i tiden fremover på grunn av økende konkurranse, behovet for å skille seg ut, og betydningen av å bygge langsiktige relasjoner med kunder.
Forbrukere søker etter verdifullt, informativt og underholdende innhold som gir dem svar på spørsmål og løser problemer. Derfor må bedrifter investere i innhold av høy kvalitet og utvikle en dedikert plan for innholdsmarkedsføring som samsvarer med resten av markedsføringsstrategien. Det er også avgjørende å utvikle en strategi som ikke bare sikter mot å engasjere eksisterende brukere, men også å nå ut til nye potensielle brukere.
“ Et sterkt merke øker sannsynligheten for at produktet som selges blir valgt, i flere sammenhenger, av flere forbrukere, til en høyere pris” https://www.ipsos.com/nb-no/forbrukerinnsikt-og-merkevarebygging
Historiefortelling og emosjonell merkevarebygging er en trend som kan nå ut til mange. Markedsføring som spiller på følelser har en tendens til å engasjere og fange oppmerksomheten til forbrukere. Det gjør det enklere for forbrukere å føle en tilknytning til merket, som er viktig i dagens marked med stor konkurranse.
Sosiale medier
TikTok og LinkedIn er raskt voksende kanaler, som er verdt å bruke mer tid på i 2024.
Å bruke LinkedIn til markedsføring gir en rekke fordeler for bedrifter. Plattformen gir en unik mulighet til å bygge sterke forretningsforbindelser og øke synligheten. Deling av relevant og verdifullt innhold kan også bidra til å styrke bedriftens autoritet og troverdighet.
Det er vanskeligere enn før å nå ut organisk til kunder på for eksempel Facebook og Instagram. Hvilke virkemidler og verktøy kan man bruke for å nå gjennom støy og konkurransen om oppmerksomhet i 2024?
- Humor – Bruk av humor er en effektiv måte å bryte gjennom støyet på. Morsomt innhold har stort potensial til å bli delt og skape oppmerksomhet.
- Korte videosnutter – I dag scroller folk raskt gjennom innhold, og korte videosnutter er derfor effektivt for å fange opp oppmerksomheten til forbrukere raskt. Korte videoer er også lett å dele på sosiale medier og andre plattformer, som gjør at de kan spres raskt.
- Brukergenerert innhold – Generelt sett kan brukergenerert innhold være en viktig ressurs for å styrke merkevarens tilstedeværelse, bygge tillit og øke engasjement blant målgruppen. Ved å oppmuntre kunder til å dele sine erfaringer og opplevelser bygger man tillit og autentisitet.
- Konkurranser – Konkurranser er en effektiv måte å engasjere publikum på og øke synligheten. For å delta i konkurransen kan kunder også bli bedt om å registrere seg eller dele kontaktinformasjon, som er verdifullt for fremtidig markedsføring.
- Historiefortelling og emosjonell merkevarebygging – Markedsføring som spiller på følelser har en tendens til å engasjere og fange oppmerksomheten til forbrukere. Det gjør det enklere for forbrukere å føle en tilknytning til merket, som er viktig i dagens marked, med stor konkurranse.
- Det er også avgjørende å utvikle en strategi som ikke bare sikter mot å engasjere eksisterende brukere, men også å nå ut til nye potensielle brukere.
Influencere
Bruk av influencere i markedsføring blir stadig mer populært, og det er flere grunner til hvorfor dette kan være viktig. Influencere har ofte stor påvirkning og en betydelig mengde følgere på sosiale medieplattformer. Når en influencer støtter eller anbefaler et produkt eller en tjeneste, kan dette bidra til å bygge tillit blant følgerne. Mange influencere er dyktige innholdsprodusenter som kan gi tilgang til kreativt og engasjerende innhold. Gjennom influencere kan bedrifter også nå nye og relevante målgrupper.
Man kan bruke macro-influencere med høy følger skala, eller mikro-influencere, som vanligvis er små influencere med mellom 1000-100 000 følgere.
Et godt eksempel på bruk av influencere er Prime Hydration som ble markedsført av youtuberne og influenserne KSI og Logan Paul. Da produktet ble lansert i 2022, skapte det stort engasjement blant deres flere millioner følgere. De har nå solgt over en milliard flasker.
Selv om influencermarkedsføring har mange fordeler, er det viktig å velge nøye hvilke influencere som passer med bedriftens verdier og mål.
Bærekraftig markedsføring
Forbrukere søker i økende grad etter bærekraftige og etiske produkter, og bedrifter som tar ledelsen i å implementere bærekraftige praksiser, bygger ikke bare et positivt omdømme, men møter også kundenes forventninger. Bærekraftig markedsføring kan være bruk av miljøvennlige materialer eller støtte/ ta del i prosjekter som fremmer smart og bærekraftig stedsutvikling for å tiltrekke seg et stadig mer miljøbevisst publikum.
Målet er å redusere negativ påvirkning på miljøet og samfunnet, samtidig som man oppnår forretningsmål og kan gi gevinst i form av merkevarebygging og oppmerksomhet. Når det gjelder bærekraftig markedsføring er det viktig å «walk the talk» – du må levere på bærekraft, ikke bare si det – som mange gjorde før- Kunder gjennomskuer grønnvasking i 2024.
Personvern
Personvern er en viktig trend innen markedsføring av flere grunner.
Kundene er mer opptatt av personvern; å beskytte identiteten sin, og mange er blitt mer restriktive til å legge igjen personlig informasjon enn tidligere. Dette gjør det vanskeligere å treffe målgruppen og drive analyse.
Apple er for eksempel spesielt opptatt av å beskytte brukerdata og gjør det vanskeligere for Meta og andre som “selger brukerdata”, å gjøre nettopp det.
I 2024 er det viktig å sette seg inn i reglene for datainnhenting og personvern rundt markedsføring, for det er ingen tvil om at de har blitt strengere, og at bøtene for å gjøre feil, potensielt kan være store.
AI trender mest
Vi står overfor spennende utfordringer og muligheter innen markedsføring i 2024, og det er avgjørende å være i forkant av de nyeste trendene for å lykkes. AI vil få en betydelig rolle innen markedsføring, og vil ikke bare være viktig i 2024, men også i årene som kommer. Noen trender går aldri av moten, men ved hjelp av maskinlæring er det enklere å håndtere de tidkrevende oppgavene, og man får mer tid til å planlegge og gjennomføre strategier innen markedsføring.
Her på Mint Media prøver vi å være i forkant med den nyeste teknologien og bruk av AI- verktøy, og kan levere markedsføringstjenester innen et bredt spekter: på alt fra Google-tjenester til ny nettside til din bedrift. Ta kontakt med oss for et godt tilbud, eller om du bare vil høre mer om tjenestene våre!