Martech – Opprettholde den menneskelige forbindelsen i en tidsalder med teknisk overbelastning

Skrevet av: Kasper Aamodt – 30.09.2020

En uunngåelig digital markedsføringstrend de siste seks årene har vært den eksplosive veksten av markedsføringsteknologi (ofte referert til som martech). Tenk på et markedsføringsproblem, og det er veldig sannsynlig en tjeneste eller plattform som hevder å være i stand til å løse det. Det nåværende martech landskapet inneholder godt over 5000 løsninger spredt over reklame, sosialt, innhold, salg og data, for bare å nevne noen. Etter hvert som nye markedsføringskanaler utvikles, vil ny martech dukke opp for å tilby løsninger i disse kanalene. Influencer martech eksisterte for eksempel ikke for fem år siden, men i dag er det dusinvis av selskaper som opererer i rommet. 

martech

Eksplosjonen av martech-løsninger er knyttet til en annen uunngåelig trend: automatisering. Martech eksisterer for å forenkle og automatisere markedsføringen, og det er fristende å ønske å automatisere omtrent alt vi kan. Problemet er at mange selskaper stoler for mye på martech-løsninger på bekostning av den menneskelige berøringen som gir virkelig eksepsjonelle markedsføringskampanjer. 

Så hvordan opprettholder vi en menneskelig forbindelse mellom merkevarer og kunder i et landskap som i økende grad blir dominert av teknologi? Nedenfor er noen strategier som hjelper deg med å gjøre nettopp det. 

Gå tilbake til strategien 

Det høres enkelt ut, men en av de beste tingene du kan gjøre for å omstille et lag som har gått seg vill i ugresset med sin martech-stack, er å gå tilbake til strategien. Å sette fokus på hva lagets overordnede mål er, kan bidra til å kutte gjennom distraksjonene som står i veien for å oppnå dem. 

Se på hvordan teamet bruker mesteparten av tiden sin. Er disse timene i tjeneste for strategien for større bilde? Eller krysser de bare av ting på en oppgaveliste uten å tenke på det større formålet? Når du begynner å stille disse spørsmålene, kan du oppdage at strategien er utdatert, eller alternativt at strategien holder, men at den daglige taktikken har utvidet seg i retninger som ikke lenger stemmer overens med den. 

Fokuser på kunden 

Mennesker trekkes naturlig til skinnende gjenstander, og mange martech-løsninger er skinnende gjenstander forkledd som viktige verktøy. Når du vurderer om du skal legge til en ny løsning i din martech-stack, bør du stille spørsmålet: vil denne teknologimplementeringen være til fordel for kunden (eller brukeren, eller den som målgruppen din er)? Tenk spesifikt på hva teknologien kan og ikke kan gjøre for å forbedre kundeopplevelsen.  

Gå tilbake til det grunnleggende 

Hva er de mest grunnleggende elementene i effektiv markedsføring? Effektiv markedsføring får deg til å føle noe. Det snakker til deg på et personlig nivå og imøtekommer behov, ønsker og ideer du kanskje ikke engang skjønte at du hadde. Effektiv markedsføring bygger relasjoner mellom bedriften din og kundene dine. Det krever en følelse av menneskelig forbindelse. 

Martech kan ikke oppnå noe av det. Hva den kan gjøre (når den blir distribuert riktig), er å hjelpe teamet ditt å finne måter å bygge disse øyeblikkene av tilkobling på. Legg vekt på det menneskelige, og la teknologien handle i tjeneste for det. 

Evaluer eldre implementeringer 

Det er ikke uvanlig at selskaper holder en løsning i bunken bare fordi den har vært der så lenge folk flest kan huske. Selv om det kan være smertefullt å bryte med et stykke teknologi, bør du ikke holde sammen hvis det ikke fungerer lenger. Ja, det er sant at mye tid og energi sannsynligvis var viet til implementering, men tenk på hva det å holde på teknologien kan koste deg i fremtiden. 

Evaluer selskapets martech-stack med jevne mellomrom, og vær nådeløs med å eliminere verktøy og teknologi som ikke lenger er til fordel for teamet eller tjener bunnlinjen. 

Å holde menneskelig forbindelse som prioritet 

Effektiv martech kan være en velsignelse for markedsføringsproduktivitet, men for mye av det kan mase teamet ned og få dem til å miste synet av strategien for større bilde. Oppfordre teamet ditt til å fokusere energien på oppgaver som støtter kunden og støtter merkevarestrategien. Ikke vær redd for å revurdere eldre implementeringer og slette dem som ikke lenger tjener teamet ditt.