<h1>Nå millioner av mennesker med Google Ads</h1>

Skrevet av: Kasper Aamodt – 24.03.2020

Markedsføringsverden har endret seg dramatisk de siste årene, og Google Ads er en av plattformene som skaper denne endringen. I Norge alene er blir det gjennomført 50 millioner Google søk hver dag. I dag bruker ca 3,5 millioner nordmenn internett hver dag, og 90% av de brukerne bruker google som søkemotor. Det vil si at annonser på google har en potensiell rekkevidde på litt over 3 millioner personer, hver eneste dag.

Google Analytics er et av de beste verktøyene for å generere leads. Hvis kampanjen din er riktig konfigurert, har det potensialet til å sende ekstremt målrettede kundeemner til nettstedet ditt, nettstedet for e-handel eller opt-in skjemaer. Med denne dataen lar Google Ads deg fokusere på folk som søker etter det du har å tilby.

Det kan omfatte virksomhetens produkter eller tjenester. Dette betyr at du kontinuerlig kan avgrense søket ditt, slik at bare de som ønsker å kjøpe produktene eller tjenestene dine blir sendt til nettstedet ditt gjennom denne plattformen.

Alt dette er fint, men bruker faktisk dine kunder Google for å søke etter bedrifter?

  • 86% av forbrukere bruker Internett for å finne en lokal virksomhet.
  • 72% av forbrukere foretrekker å finne informasjon om lokale selgere via søk.
  • 29% av forbrukere søker etter lokale virksomheter minst hver uke.

Dette viser at folk søker etter bedrifter, men er det ikke da bare å bruke god tid på SEO? Det er dessverre ikke så lett.

  • 89% av trafikken generert av søkeannonser erstattes ikke av organiske klikk når annonser er satt på pause.
  • For søk med høy kommersiell intensjon tar de tre øverste annonseplassene omtrent 40% av klikkene på siden.
  • 98% av søkerne velger en virksomhet som er på side 1 av resultatene de får. Dette understreker viktigheten av å rangere på første side av Google. Hvis du investerer i SEO (som vi på det sterkeste anbefaler av mange av de samme grunnene som er oppført her), er annonsering enda en måte å få virksomheten din på første side for å sikre deg foran 98% av publikummet ditt.

Til slutt, det viktigste spørsmålet, fungerer Google Ads?

Når de er konfigurert og administrert riktig, kan bedrifter se sterk avkastning på investeringer fra Google Ads, som indikert i følgende statistikk:

  • Bedrifter tjener gjennomsnittlig 20 kr i omsetning for hver 10 kr de bruker på Google-annonser.
  • 72% av markedsførere av Google Ads planlegger å øke PPC-budsjettene. Dette er en sterk indikasjon på at disse virksomhetene ga positiv avkastning, fordi hvis de ikke var det, ville de ikke øke budsjettene.
  • 70% av mobilsøkere ringer en bedrift direkte fra Google Søk.
  • 70% av mobilsøk resulterer i at det blir gjort en handling i løpet av en time.

Til slutt er det selvfølgelig mange faktorer som avgjør suksessen til en Google Ads-kampanje, så denne statistikken skal ikke innebære at hver annonsekampanje vil være lønnsom. Realiteten er at man må konfigurere og administrere annonsene riktig for å se positive resultater, og det er her vi som Google Partner kommer inn. Google Partner er en sertifisering som Google gir ut til bedrifter som utmerker seg på plattformen, og som oppfyller krav til optimalisering og kvalitet på kampanjer.

Som partnere har vi også sertifiserte medarbeidere som setter opp kampanjene, som har tatt eksamener på Google sine tjenester. Fordelen med dette er at alle kampanjene som settes opp, settes opp i henhold til Google sine retningslinjer, slik at kampanjene får høyest mulig kvalitetsscore, vises mest mulig og maksimerer inntjeninger.

Hvis du har flere spørsmål rundt Google Ads, ikke nøl med å ta kontakt.