Øk din synlighet med Google My Business i 2021

Stine Hagen & Adrian Schive – 16.03.2021

En bedrift sin tilstedeværelse på Google er viktig. Her er det førsteinntrykket som skaper interesse for den som foretar seg et søk på Google. Ved god informasjonsflyt skaper man et godt inntrykk, og samtidig en rød tråd mellom all tilgjengelig informasjon dine faste og potensielle kunder finner om dere på nett.

Øk informasjonsflyten

Ved riktig bruk av Google My Business optimaliserer man og sikrer at all informasjon er korrekt. På en optimalisert oppføring kan nåværende eller nye mulige kunder finne informasjon som trengs. Det kan være kontaktinformasjon, bilder, åpningstider, produktkatalog med tjenester m.m. Samtidig kan man dele nyheter, oppdateringer for bedriften eller andre viktige beskjeder som må ut til deres interessenter.

Med en slik oppføring har man mulighet til å skille seg ut fra konkurrenter og andre bedrifter, dette fordi at det blir enklere å informere om hvilke tjenester din bedrift tilbyr ved å bruke ulike kategorier, samt skape en god informasjonsflyt for din bedrift.

Møtet mellom kunde og bedrift

I den store digitale verdenen er Google My Business et lite verktøy, men for veldig mange bedrifter genererer tjenesten enorm trafikk og verdi. Siden lanseringen en sommerdag i 2014 har utviklere i Google-teamet hatt en enorm produktutvikling på tjenesten som følge av tjenestens høye brukertall. Med sine to trillioner søk i året har Google rukket å bli verdens største søkemotor som bidrar til at mannen i gaten får sine behov dekket nærmest umiddelbart og bedrifter opplever å kunne nå ut til et hav av nye kunder.

Men hva vil det egentlig si for deg som bedriftseier at Google stadig kommer med forbedringer på tjenesten? Og ikke minst hva vil det si for dine kunder?

Med Google sin enorme trafikk kan vi trekke en parallell mellom kunde og bedrift, hvor bedrifter tiltrekkes av den enorme tilgangen på nye kunder, og mulige kunder foretar millionvis av søk etter tjenester og produkter. Det er ingen tvil om at Google utnytter sitt fulle potensiale med sin søkemotor og på karttjenesten Google Maps. Disse plattformene er hvor møtet mellom bedrift og kunde finner sted. Uavhengig av den enorme trafikken, må Google tilfredsstille begge parter – gjennom hyppige oppdateringer og lanseringer av nye funksjoner.

Bilde av sundt rett hjem

Lanseringer gjort i 2020

Lansering Mars: Kom i gang med Google Min bedrift for leger

Som kjent er det ikke alle typer bedrifter som kan opprette en oppføring på selskapet sitt. Google har egne krav som man må oppfylle for å kunne opprette en oppføring, som for eksempel det å ha en fysisk adresse som kunder kan oppsøke. I mars 2020 lansert Google en kunngjøring som gjorde det enklere for leger å oppføre legekontoret sitt på Google Min bedrift og gi den aktuelle oppføringen et personlig preg. Leger og legekontor kunne nå komme i kontakt med pasienter og finne mulige pasienter via Google Min bedrift.

Lansering Mars: Bedrifter som er berørt av COVID-19: Gi kundene oppdatert informasjon

I mars måned 2020 ble Corona erklært en pandemi og Google var raskt på ballen med å utvikle funksjoner som skulle effektivisere informasjonsdeling og oppdateringer fra bedrifter. Med denne kunngjøringen ble åpningstider-funksjonen utvidet, og det ble lansert en merknad hvor bedrifter som var stengt kunne markere bedriften sin som “midlertidig stengt”. Internt i oppføringene kan man huke av diverse attributter om hvordan beliggenheten administreres på det gitte tidspunktet, som levering, hygiene, sikkerhet osv.

Lansering Mars: Kommuniser endringer i virksomheten i forbindelse med covid-19

Etter at nasjonale og lokale restriksjoner var implementert fra kommune og regjering lanserte Google en innleggs funksjon som dukket opp i midtpartiet på oppføringen, slik at det skulle være lettere for kunder å bli oppmerksom på ny informasjon. Ettersom at restriksjonene kunne variere ukentlig, tillot den nye funksjonen å oppdatere informasjon i takt med nye restriksjoner.

Lansering April: matbedrifter som er berørt av covid-19

Under korona er det noen bransjer som blir mer berørt enn andre og Google utvidet funksjonene for de bransjene som måtte tilpasse seg den nye hverdagen. En bransje som har vært spesielt berørt er restaurantbransjen. I April 2020 utvidet Google attributtene (takeaway, levering, kontaktfri levering eller henting utenfor) for slik at matbedriftene som var berørt av covid-19 kunne gi mer nøyaktig informasjon til sine kunder.

Oppdatering April: Markedsføringsett for covid-19-materiell

I kjølvannet av en sterk berøring av Covid-19 jobbet Google iherdig for at bedrifter skulle kunne markedsføre seg under pandemien. I april måned lanserte Google et markedsførings sett med nye plakater som kan skrives ut, og digitale maler for innlegg i sosiale nettverk med fokus på bedrifts oppdateringer. Markedsføring settet skulle gjøre det enklere for bedrifter å formidle endringer om bedriften, for eksempel meldinger som «Midlertidig stengt» eller «Bestill i dag – takeaway eller levering».

Lansering Mai: funksjon for flere åpningstider

Bedrifter som tilbyr flere tjenester, fikk nå muligheten til å angi spesielle åpningstider på sine oppføringer. Kategoriene for de spesielle åpningstidene var forhåndsbestemt av Google, da funksjonen ikke ble tilgjengelig for alle bransjer.

Lansering August: Oppdater bedriftsprofilen din direkte fra Google Søk eller Maps

Å oppdatere informasjon og øke bedriftens tilstedeværelse blir stadig viktigere. Før lanseringen fungerte systemet slik at en administrerte beliggenheten gjennom Google My Business sin egen portal. Med lanseringen som kom i august måned var det kun nødvendig å være innlogget på din Google-konto. Dette betyr at den som drifter oppføringen kun trengte å foreta et søk på bedriften og kunne da endre bedriftsinformasjon, legge til bilder, svare på kunders anmeldelser og skrive innlegg direkte i Google Søk og Maps

Lansering September: attributter for helse og sikkerhet

Sikkerhetstiltak ble mer avgjørende hos bedrifter som holdt åpent under pandemien. For å holde smittetall nede, utvidet Google attributtene for flere bransjer. Attributtene som bedriftene kunne iverksette var: kunder eller ansatte må bruke masker, kunder eller ansatte må få temperaturen målt, krav om timebestilling eller reservasjon.

Lansering: År i bransjen

En funksjon man lenge har latt seg undre over er “åpningsdato”. Funksjonen har lenge lagt tilgjengelig innad i oppføringene som en del av optimaliseringen, men har ikke lagt synlig og hatt en tydelig funksjon Google Søk og Maps. Funksjonen tillater bedriften å legge inn opplysninger om når bedriften ble opprettet, men ikke så mye mer enn det. Sent i 2020 kunngjorde Google at funksjonen nå blir offentlig for kunder som finner bedriften din på nett. Funksjonen viser nå antall år bedriften din har som erfaring i bransjen både i Google Søk og Maps.

Se alle lanseringer her