Hvordan sterkere SEO hjelper nettstedet ditt med å konvertere bedre

Skrevet av: Kasper Aamodt – 10.11.2020

Hensikten med søkemotoroptimalisering er å hjelpe nettstedet ditt å rangere høyt i organisk søk, med det endelige målet å få kvalifisert trafikk fra søk knyttet til virksomheten din. Det handler om å forbedre synligheten og tiltrekke besøkende, alt uten å måtte betale for klikk. De fleste tror det er alt SEO kan gjøre, men faktisk er det et ganske kraftig samspill mellom SEO og å drive salg online.

Optimalisering av søkemotorer kan, når det gjøres riktig, ha den ekstra fordelen av å forbedre nettstedskonverteringer. I økende grad verdsetter søkemotorer brukervennlighet og virkelig enestående innhold. Og når det skjer, verdsetter brukerne de samme tingene (selv om de ikke nødvendigvis formulerer det på den måten). Nedenfor undersøker vi hvordan søkemotoroptimalisering kan spille en rolle i å hjelpe nettstedet ditt med å få bedre resultater.

SEO

Å tiltrekke seg kvalifisert trafikk gjennom strategisk søkeordmålretting

Hvis SEO-strategien din er fokusert på søkeord og setninger som er passende og relevante for merkevaren din, bør du være ganske vellykket med å tiltrekke deg ikke bare trafikk, men spesielt kvalifisert trafikk til nettstedet ditt gjennom søk.

Med mindre du er et stort nasjonalt merke, er SEO-innsatsen din sannsynligvis (forhåpentligvis) mindre fokusert på rangering for populære og konkurransedyktige lederuttrykk som konverterer til svært lave priser, og mer opptatt av å målrette lengre halesetninger som er svært relevante for ditt merke og tjenester.

Brukere som går inn gjennom disse vilkårene, er mer sannsynlig å finne det de lette etter, og er mer sannsynlig å konvertere som et resultat. På denne måten kan det å ha en strategisk SEO-strategi hjelpe deg å tiltrekke deg trafikk som er grunnlagt til å konvertere.

Utvikle destinasjonssider som samsvarer med brukerens hensikt

Målet med søkemotoren er å gi brukeren et mest mulig relevant resultat. Det betyr at hvis brukeren søker etter “røde Nikes”, vil ikke Google returnere en skoforhandlers hjemmeside som det første resultatet, den vil returnere en kategori-destinasjonsside fylt med røde Nikes. Hvorfor? Fordi den siden inneholder innholdet brukeren mest sannsynlig lette etter. Hva dette betyr er at SEO naturlig hjelper deg med å bedre matche brukerens hensikt ved å servere den mest relevante siden på nettstedet ditt som et inngangspunkt for brukeren.

Hvis du ikke har en god destinasjonsside for å matche et bestemt sett med søkeord, vil du ikke kunne rangere for disse ordene. Dermed er en viktig del av SEO å lage destinasjonssidene du trenger for å huse innholdet søkemotorene vil gjennomsøke, indeksere og forhåpentligvis rangere høyt.

Men relevante kategorisider og innhold er også bra for brukeren – de hjelper ham med å finne det han trenger mer effektivt, og øker sjansen for at han vil konvertere. Å lage relevante innholdsrike destinasjonssider hjelper til med å synliggjøre søket, og nettstedets evne til å konvertere trafikk til salg.

Forbedre lastetider for å påvirke rangeringer og konverteringer

Google ønsker å levere den best mulige brukeropplevelsen til sine søkere, og så langt tilbake i 2010 har de fortalt oss at det tas hensyn til lastetider når de bestemmer rangeringen. Det er fordi hvis det er en ting vi alle kan være sikre på, er det at brukerne hater sakte ladetider. Det er mange undersøkelser som tyder på at langsomme lastetider øker fluktfrekvensen og påvirker den totale konverteringsfrekvensen negativt.

Google straffer nettsteder med langsomme ladetider, og det er mindre sannsynlig at brukere konverterer når de støter på et tregt nettsted. Å levere et raskt nettsted betyr å levere en positiv brukeropplevelse, noe som er gunstig både for nettstedets evne til å konvertere og for dets evne til å rangere.

Tilbyr bedre mobilopplevelser for å tilfredsstille algoritmer og brukere

Moderne SEO krever at du gir brukerne eksepsjonelle mobile brukeropplevelser. Fra og med 2015 utføres flere Google-søk på mobil enn på datamaskiner. Dette betyr at mobil genererer mer søketrafikk enn stasjonær, og du kan satse bunnlinjen din på at Google er investert i å sørge for at disse mobilsøkene gir positive opplevelser for brukerne.

Det er ingen hemmelighet: Google har vært tydelig med å si at innhold som ikke oppfattes å være mobilvennlig, ikke vil rangere like høyt som innhold. Så det er åpenbart at bedrifter for å opprettholde sterk organisk synlighet i søk må investere i å gjøre nettinnholdet mobilvennlig.

Selvfølgelig er det en annen god grunn til å gjøre nettstedet ditt mobilvennlig: det betyr en forbedret brukeropplevelse, noe som betyr flere konverteringer for deg. Enten du prøver å forbedre mobilopplevelsene dine for å behage Google eller for å behage brukerne dine, vil nettoresultatet være positivt for rangering og konvertering.

Når det gjelder søkemotoroptimalisering og forbedring av konverteringer, så påvirker de hverandre positivt. Søkemotorer verdsetter brukervennligheten mer enn noensinne, så det vil si at ved å følge SEO beste praksis vil du forbedre brukeropplevelsen på nettstedet ditt. Og i motsatt retning, hvis du er fokusert på brukervennlighet for konverterings skyld, vil du fremdeles være med på å bringe nettstedet ditt oppdatert med de mest moderne og effektive SEO-praksisene.