Bør din bedrift starte med TikTok annonsering?

Stine Hagen og Malin Knutsen – 21.10.2021

TikTok har tatt Norge med storm og er for tiden en av de mest populære appene i verden. Med mange brukere og stort engasjement kan det virke fristende for virksomheter å starte sin annonsering på denne plattformen. Bør derfor bedrifter vurdere å bruke denne kanalen til sin markedsføring? 

TikTok er en kreativ plattform der man produserer, deler og ser opptil 3 minutter lange videoer. Appen er en kombinasjon av den kinesiske appen Douyin og den kanskje mer kjente appen Musical.ly. Moderselskapet byteDance kjøpte opp sistnevnte i 2017 og utviklet en blanding av begge appene. I 2018 relanserte de og appen fikk deretter navnet TikTok.

Tiktok overgikk i 2019 de andre appene Facebook, Instagram, Messenger og Snapchat da Tiktok ble den mest nedlastede appen på AppStore og Google Play. Tiktok har idag over 800 millioner aktive brukere i hele 141 land.

I Norge er det registrert 1 million brukere, og over 40 % av disse er under 15 år, samtidig er det verdt å bite seg merke i at flere voksne starter å bruke appen mer. 

Konkurransen på Tiktok er foreløpig relativt lav da det fortsatt er ganske ferskt i det norske annonsebildet. Dette åpner opp en gyllen mulighet for bedrifter som vurderer å teste det. Siden Tiktok har et høyt antall av unge brukere, er det en perfekt mulighet for deg som bedrift å treffe en yngre målgruppe.

Hvordan annonsere på TikTok?

Når du skal annonsere på TikTok kan du selv velge hvilket publikum du ønsker å rette deg mot og du kan selv velge hvilke side du ønsker å sende brukeren til.

Vi ser at influencermarkedsføring blir stadig mer populært i Norge, og dette er en fin måte man kan annonsere sine produkter eller tjenester på Tik Tok appen. Det er da viktig å velge en influencer som passer med bedriftens budskap og kan representere bedriften best mulig.

6 grunner til å teste ut markedsføring på TikTok

  1. På Tiktok kan du nå en yngre målgruppe
    Vi ser at flere har kastet seg på trenden, og at Tiktok kan brukes til mye mer enn gøyale videoer, men også fremme gode og lærerike budskap. Dette er Politiet Vest et godt eksempel på. De har blitt store på Tiktok hvor de har nesten en halv million følgere og lager morsomme videosnutter. De fremmer viktige budskap, som bidrar til å skape mer trygghet til politiet – spesielt for unge.
  2. Skap mer trygghet til merket:
    Tiktok kan være en fin kanal å annonsere i for å skape trygghet til merket ditt da man kommer med et budskap som ikke nødvendigvis skriker reklame, men er gjemt mer under morsomme og engasjerende klipp. Det kan være en fin måte å vise frem personligheten til merket eller bedriften din. 
  3. Stor rekkevidde:
    Innen 5-6 timer kan du få veldig stor rekkevidde på en video og vokse organisk. Det er da veldig viktig å lage videosnutter som engasjerer målgruppen
  4. Nå flere målgrupper 
    Algoritmen til Tik Tok spesialiserer seg på å levere videoer den tror du vil like og engasjere deg i. Hvor lenge noen blir på videoen din vil ha mye å si for å oppnå at den skal gå viralt, det er også avgjørende dersom du klarer å få personer til å se videoen flere ganger og kommentere. Videoen vil hele tiden bli vist til dine allerede eksisterende følgere og nye mennesker, dette gjør det perfekt å nå ut til flere. 
  5. Lav konkurranse
    Siden Tiktok er relativt ferskt i Norge, er ikke konkurransen så stor her enda. Derfor er det en unik mulighet for deg som bedrift å teste det ut.
  6. Gode muligheter for å gå viralt
    Dersom du merker at det er vanskelig å vokse organisk på Instagram eller Facebook, kan det være en ide å nå ut til et nytt publikum på denne appen, som igjen kan føre til flere følgere og engasjement på de andre plattformene.