TikTok på markedsplanen?

Camilla Ellefsen – 21.02.2024

Raketten på sosiale medier suser videre, og TikTok øker fortsatt mest i antall nedlastninger og brukere. Kan bedrifter i dag overse en av verdens største kanaler? Vi har tatt en status på Tiktok som annonsekanal og samlet noen tips til nye annonsører. Er tiden inne for din bedrift å sveve ut i TikTok-universet?

Annonsering på TikTok har blitt en del av markedsplanen til flere bedrifter, også i Norge. Som den raskest voksende SOME-kanalen er TikTok elsket av en hel generasjon unge daglige brukere. Nå øker også antallet voksne brukere ifølge nye tall.

Generasjon Z og Alfa

Tradisjonelt har det vært de yngste målgruppene som har vært å treffe her, først og fremst generasjon Z som betegner aldersgruppen født mellom 1996-2010. Mange brukere er også under 15 år og medietilsynet har registrert barn ned til 9 års alder som bruker appen. Disse tilhører generasjon Alfa, født etter 2010. Trenden viser at det er personlig og ekte innhold, pranks og utfordringer, hacks og trendy influensere med tips og triks som er innholdet med aller mest delinger og likes. Dette trendbildet gjenspeiles i hva Gen Z og Alfa foretrekker å se generelt på digitale kanaler. Markedsførere som anerkjenner dette og «snakker samme språket» ser gode resultater av annonseringen fordi det treffer på målgruppens premisser.

Flere voksne hiver seg på

Ferske tall viser at TikTok har over 1,29 millioner norske brukere over 18 år, noe som gjør kanalen til en av de fem mest brukte sosiale mediene i Norge, og har passert både LinkedIn og Twitter. Antallet Millennials og godt voksne brukere øker på, noe som åpner døren for nye annonsører med eldre målgrupper. Et godt eksempel er Petter Stordalen, som kastet seg ut i det og har blitt en ivrig TikToker med mange følgere.

Popularitet og rekkevidde

TikTok er designet slik at videoene går viralt og sprer seg lynraskt, og de kraftige algoritmene bidrar til at du stadig får foreslått nytt innhold basert på hva du allerede har sett.

En viktig faktor for TikToks popularitet er deres unike evne til å tilby noe for alle, uansett målgruppe og interesser. Her finnes et helt univers av underholdning, musikk, og edutainment, og noe for enhver smak på tvers av demografi og aldersspenn.

Den enorme mengden brukergenerert innhold spesielt fra Gen Z, skaper ikke bare popularitet og engasjement, men tillater også «generasjon se og bli sett» å skape sine egne suksessfulle kanaler og nå ut til store mengder mennesker på kort tid. Bedrifter og merkevarer kan i tillegg til sin egen annonsering, dra stor nytte av at disse brukerne deler sine erfaringer med produkter og tjenester, som bidrar til å hype merkevarer og skape trender.

#SEO

TikTok er også i front med SEO og appen brukes mer og mer som en vanlig søkemotor, istedenfor bruk av mer tradisjonelle hashtags i sosiale medier. I likhet med Google og YouTube er algoritmene så velutviklet at man lynkjapt kan søke seg frem til innholdet man vil se og dykke videre inn i dette. For annonsører er det også mulig å definere søkeord i annonsene og få innsikt i hvilke nøkkelord som trender. TikToks imponerende evne til å utvikle seg videre forsterker rekkevidden og engasjementet, og styrker TikToks posisjon til å etablere seg som en ledende sosial medieplattform for fremtiden.

På verdensbasis har antallet personer som har lastet ned appen steget til over 1.7 milliarder. TikTok omsetter nå for 10 milliarder dollar i året og øker stadig.

Mye oppmerksomhet til en lav annonsepris

Annonsører som har utnyttet mulighetene riktig her, har kunnet boltre seg på en kanal med vanvittig eksponering til en lav kost sammenlignet med andre annonseplattformer. Etter hvert som flere annonsører kommer på banen, øker konkurransen om oppmerksomheten også på TikTok.
Så hva er viktig å ta høyde for om man skal nå frem i støyen og ha suksess med annonsene?

  • Underholde, men hold det ekte. Den største brukergruppen her er fortsatt det yngste publikummet. Skal du gjøre et nytt produkt kjent eller drive merkevarebygging må det ha høy underholdningsverdi og være treffsikkert i formatet, slik at innholdet likes og spres raskt videre. Ikke lag annonser – lag TikToks!
  • Skap nye trender eller utfordringer, gjerne med en unik vri eller ved bruk av humor, og engasjere brukerne til å lage eget innhold om din merkevare
  • Innled samarbeid med influensere eller profiler som treffer målgruppen.
  • Sørg for at nettsiden er mobiltilpasset og har responsiv design om annonsens formål er å selge på nett. TikTok er i hovedsak brukt på mobiltelefon, og da er det viktig at annonsene leder kundene inn på et nettsted der det faktisk går an å kjøpe eller bestille noe via mobil.
  • Benytt populære søkeord i annonsene for å komme godt opp i søk
  • Den tekniske kvaliteten på annonsen er avgjørende. Videoer bør ha en oppløsning på minst 720P og vertikal filmvinkel. Bruk alltid 9:16 i ratio på skjermen. Det er mange dyktige TikTokere der ute som holder høy kvalitet både på bilde og lyd. En annonsør bør ikke skille seg dårlig ut.
  • Musikk eller lyd på annonsen bør være obligatorisk. (Husk at TikTok opprinnelig var en musikkapp!) TikTok har et uendelig musikkarkiv å ta av.
  • Ikke vær redd for å eksperimentere med nye ideer og stilformater. Test ut hva målgruppen din responderer på, og bygg videre på det som treffer og får likes. La algoritmen jobbe for å oppå rekkevidde, trafikk, app-installeringer eller konverteringer på nettstedet ditt.
  • Opprett Pro-Konto slik at du får tilgang til statistikk og analyse.
  • Gjør deg kjent med de ulike annonseformatene. Se her for ulike typer annonser: TikTok-annonser

Ønsker din bedrift hjelp med oppsett av bedriftsprofil og treffsikker annonsering på TikTok, ta gjerne kontakt med oss. Kontaktskjema Mint