<h1>Tilgjengelighet og universell utforming i 2020</h1>

Skrevet av: Kasper Aamodt – 16.09.2020

Det er ikke uvanlig at et selskap bruker titusenvis av kroner eller mer på å designe og utvikle et nettsted. Det er utallige hensyn til brukervennlighet som tas i betraktning under prosessen med å bygge et nettsted, men tilgjengelighet er et aspekt av webdesign og utvikling som ofte blir kortvarig. Resultatet er at nettstedet som ditt selskap kan ha brukt en stor del av det årlige markedsføringsbudsjettet ditt for å bygge, ikke betjener en like betydelig del av ditt potensielle publikum. 

Å investere i universell utforming til nettsteder betyr å utvikle måter å gjøre nettstedet ditt like tilgjengelig for mennesker med funksjonshemninger som det er for de uten funksjonshemming. I denne artikkelen kommer vi til å redegjøre for hvorfor universell utforming til nettsteder bør være en prioritet for alle merker, og hvordan du kan komme i gang.

Tilgjengelighet og universell utforming

Hvorfor tilgjengelighet betyr noe 

Personer som ikke har funksjonshemninger, kan undervurdere hvor utfordrende det kan være for funksjonshemmede å få tilgang til bestemte områder og elementer på nettet. Allikevel påhviler det web strateger, designere og utviklere å bygge opplevelser som kan nå så mange brukere som mulig, inkludert de med funksjonshemninger. Her er noen grunner til at nettsteds tilgjengelighet er noe enhver bedrift bør vurdere og planlegge aktivt. 

Det er et spørsmål om likestilling 

Først og fremst er tilgjengelighet på nettsteder et likestillingsspørsmål. Å designe et tilgjengelig nettsted betyr at du sørger for at alle får rettferdig og lik tilgang til nettstedstjenester og informasjon. Tilgjengelighet betyr at personer som er syns- eller hørselshemmede ikke er utelukket fra å nyte full bruk av alt nettet har å tilby.

Det har juridiske implikasjoner 

Pr dags dato finnes det ikke en lov om tilgjengelig på nett, men den kommer, i 2021. Den har hjemmel i lov om universell utforming for IKT. Loven har blitt tolket til å gjelde alle IKT plattformer, inkludert nettsteder. Ved unnlatelse av å oppfylle tilgjengelighetsstandardene (mer om hva disse standardene er nedenfor) åpnes virksomheten opp for søksmål.

Det forbedrer brukervennligheten og
søkemotoroptimaliseringen 

Det er en viss overlapping mellom grunnleggende søkemotoroptimalisering på nettstedet og optimalisering for tilgjengelighet, selv om oppfyllelse av tilgjengelighetskrav vil kreve ytterligere strategi og implementering enn å optimalisere for søkeroboter. 

Tilgjengelighet er også en brukbarhetsfaktor. Å gjøre nettstedet ditt fullt tilgjengelig for alle brukere kan bety reduserte fluktfrekvenser og høyere konverteringsfrekvenser. Bedre brukervennlighet er ikke bare bra for brukerne, det er bra for ytelsen din i organisk søk.

Gjør nettstedet ditt tilgjengelig for funksjonshemmede  

Denne listen, kalt Web Content Accessibility Guideline (WCAG 2.0), er omfattende, og vi går ikke inn i alle detaljene for hvert punkt her, men vi dekker noen viktige problemer og tilgjengeligheter på nettet nedenfor: 

  • Dokumenter – PDF- og JPEG-dokumenter blir ikke lett lest av skjermlesere. Gjør dokumentnedlastinger tilgjengelige i PDF og et HTML-tekstbasert format som kan leses av stemmeassistenter.
  • Bilder – Nettbrukere med synshemming vil ha vanskeligheter med å se bilder. Lag beskrivende alt-tekst for bilder som kan leses av stemmeassistent teknologi.
  • Videoer – Nettbrukere med synshemming opplever vanskeligheter med å se på videoinnhold, og de med nedsatt hørsel kan ha problemer med lydspor. Gi teksting, beskrivelser og transkripsjoner for videoinnhold.
  • Farge – Noen synshemming gjør det vanskelig eller umulig å skille visse farger. Forsikre deg omat funksjonalitet ikke er avhengig av farge, og at nettstedet fungerer i fargene som er angitt av brukerens nettleser eller system.
  • Tekststørrelse – Mange nettbrukere med synshemming krever større tekst for å kunne lese innhold. Tillat at tekst utvides uten at det går ut over nettstedets funksjonalitet.

For en mer fullstendig liste over tilgjengelighetsregler, besøk digitaliseringsdirektoratet.

Planlegger for fremtiden 

Av alle årsakene som er beskrevet ovenfor, er det viktig å ta deg tid til å se over eksisterende nettstedsinnhold for å oppfylle tilgjengelighetsstandardene, men tilgjengelighet er ikke en prosess du gjør en gang og aldri kommer tilbake til. Når problemer med eksisterende innhold er løst, bør merkevarer fokusere på å sørge for at innholdet er designet fra grunnen av med tilgjengelighet som en vurdering. Utvikling i teknologi vil sikkert også gi bedre innovasjon rundt tilgjengelighet, så hold øye med nye trender som kan gjøre det mulig for funksjonshemmede å oppleve dypere interaksjoner med nettinnhold i alle former.