Hardanger Bestikk har brukt Mint Media som digitalbyrå siden 2018
– Et fruktbart samarbeid som har vært avgjørende for vår eventyrlige vekst, sier salgsdirektør Frank Almenning i Hardanger Bestikk
I vakre omgivelser i Kinsarvik startet ståleventyret Hardanger Bestikk, som har utviklet like vakre bestikkserier siden 1958. Det flotte designet og den gode kvaliteten har dannet grunnlaget til en av Norges største merkevarer, som i tillegg har vokst til å bli Skandinavias største bestikkmerkevare i dag. Den familieeide bedriften driftes nå av tredje generasjon og har rike tradisjoner.
Med lang erfaring innen produksjon og salg av designbestikk, har de et bredt utvalg bestikkserier som selges både i butikker og på nett. De har livstidsgaranti på sine bestikk på grunn av den gode varigheten, som med sitt tidløse design både blir samleobjekter og arvegods som brukes videre i generasjoner.
Hardanger Bestikk har flere eksterne byrå i sving innen e-commerce og markedsføring på nett, i tillegg til ressurser fra deres egen markeds- og designavdeling. De vant nylig bronse i WBSD Awards for sitt nye emballasjedesign «Table Stories».
Mint Media leverer performance marketing delen av markedsriggen.
– Vårt samarbeid med Mint Media tok form i 2018, da vi lanserte vår nettbutikk. Med ambisjonen om å bygge en sterk, agil markedsavdeling for å forvalte merkevaren Hardanger Bestikk, innså vi behovet for å integrere ekstern spesialkompetanse innen digital markedsføring. Mint Media skilte seg ut gjennom sin tilpasningsdyktighet og evne til å tilby skreddersydde løsninger, noe som lot dem ta ledelsen på områder der vår interne kompetanse var begrenset, forteller Frank Almenning.
Produktet vårt er naturligvis veldig godt, men uten merkevarebygging og annonsering på toppnivå ville vi ikke ha kommet dit vi er i dag. Det har vært mange hjul i sving underveis for å bygge opp suksessen, men det tok virkelig av når vi koblet på eksperthjelp fra Mint Media. Over tid har dette partnerskapet blomstret, drevet av gjensidig læring og en kontinuerlig tilpasning til den stadig skiftende digitale markedsføringsverdenen. Mint Media har fungert som vår spesialrådgiver, og deres ekspertise har vært avgjørende for vår eventyrlige vekst. Deres evne til å holde seg oppdatert på de nyeste trendene har gjort det mulig for oss å navigere i et komplekst digitalt landskap med stor suksess, fortsetter Almenning.
– Vi ble med Hardanger Bestikk på veien i 2018, og begynte naturligvis med edruelige budsjetter og godt forankrede planer, slik vi gjør for alle våre kunder. I takt med veksten i nettbutikken har det ballet på seg til nå å være en fullserviceavtale innen resultatbasert markedsføring, som dekker både søkemotorer og sosiale kanaler (Meta m.m.). For ikke å glemme et seks år langt og meget hyggelig samarbeid, sier seniorrådgiver i Mint Media, Nikolai Kahrs Bakka.
– Kommunikasjonen med Mint Media har alltid vært åpen og fruktbar, med en vekt på kontinuitet blant konsulentene, noe som har styrket vårt samarbeidsforhold. Mint har tillatt oss å fokusere på vår kjernevirksomhet mens de har tatt hånd om den faglige og tekniske siden av digital markedsføring. I vår søken etter ekstern ekspertise har vi utforsket samarbeid med flere byråer, spesielt når det gjelder oppgaver utenfor vår primære kompetanse. Vi har tidligere benyttet ulike byråer for å adressere spesifikke markedsbehov, inkludert et forsøk på å dele oppgaver mellom to byråer med fokus på forskjellige geografiske markeder. Denne tilnærmingen viste seg imidlertid å ikke være optimal, og Mint Media har nå overtatt ansvaret for både det norske og internasjonale markedet for digital markedsføring, sier Almenning
Byråsamarbeid
Med på reisen har også eksperter innen e-handel vært. At flere ulike byråer kobles på for å maksimere resultater og utfylle hverandre med ulik kompetanse og innfallsvinkler er en selvfølgelighet i dag. Fallhøyden er stor om man ikke kobler på de rette ekspertene.
– Det er helt klart en stor fordel å bruke ulike byrå med forskjellig spisskompetanse. Vi er langt forbi den tid der bedrifter tenker at markedsføring er et samlebegrep hvor alle byrå kan gjøre de samme kunstene. Hver søkemotor og sosiale kanal kan ansees som et helt eget fagområde og vi ser flere og flere byrå som dykker dypt i disse enkeltkanalene, nettopp for å kunne tilby sylskarp og unik kompetanse i markedet. Kanaler som Google, Meta, TikTok, LinkedIn og Snapchat er egne verdener som er i kontinuerlig utvikling – og da gjelder det å henge med i svingene. I tillegg til mange flere tekniske disipliner innen utvikling og design, så ser vi nå også AI-verktøy og bruk av kunstig intelligens i markedsføring som en ny og svært spennende retning, sier Bakka.
Kristian Sveholm har jobbet med e-handel siden 2006 og har det overordnede ansvaret for den norske og de skandinaviske nettbutikkene til Hardanger Bestikk.
– Samarbeidet med Mint har vært helt suverent. Gjennom de årene vi har jobbet sammen har vi gjort oss mange gode erfaringer i felleskap. Og så opplever jeg at Mint og spesielt Nikolai har vært veldig gode på å forvalte den kunnskapen vi har bygd opp for dette prosjektet. Han er alltid tilgjengelig og oppdatert på hvordan vi ligger an i de ulike kampanjene, og jeg har fullt tillit til hvordan han forvalter våre markedsbudsjetter, sier E-commerce manager Kristian Sveholm.
Ad-hoc rådgivning
– Gjennom en slags ROAS-styrt modell (ROAS = Return-on-Ad-Spend) hvor vi til enhver tid måler totalomsetning i nettbutikk opp mot markedsbudsjettene som ruller i de ulike kanalene har vi et godt oversiktsbilde som gir oss mulighet til å se gode/dårlige trender. Det er tett og god dialog mellom alle i markedsgruppen, salgssjef Frank, E-commerce manager Kristian og oss i Mint, som samlet sikrer at nettbutikken er best mulig rigget for vekst. Alle er årvåkne og følger med på positive eller negative trender, og endringer som må gjøres, forteller Bakka.
Resultatene skapes sammen, i et godt samarbeidsklima. De tydelige strategiske direksjonene fra Frank og Kristian gjør det enklere for oss i Mint Media å gjøre det vi er flinke til – slik at vi sammen skaper de gode resultatene.
Digitale skifter og utvikling
– Med tanke på fremtiden, anerkjenner vi at digital utvikling skjer i et raskt tempo, med betydelige svingninger både i Norge og internasjonalt. Vår ambisjon er å opprettholde og videreutvikle Hardanger Bestikk som en sterk merkevare gjennom generasjoner. Som et tredjegenerasjons familieforetak, er vi dedikerte til å forvalte denne arven med innovasjon og tilpasning til nye markedsforhold. Vårt samarbeid med Mint Media er en sentral del av denne strategien, og vi betrakter dem som en utvidelse av vår familie, sikre på at vi er i de beste hender for fremtiden.
Vi setter enormt stor pris på det gode samarbeidet med gjengen i Hardanger Bestikk, et ekstremt dyktig markedsteam med positive, ambisiøse og hyggelige folk. Som kunde er de stål. Så skal vi sørge for å ikke ruste vi heller, ler Bakka.
I en verden hvor nett-trender stadig kommer og går, setter vi stor pris på vårt nære og fruktbare samarbeid med Mint. Vi ser frem til å fortsette denne reisen sammen, stadig tilpasset de nye utfordringene og mulighetene som ligger foran oss, avslutter Almenning
Visste du at?
- …Over 65% av norske hjem har Hardanger Bestikk i skuffen?
- …Bestikkseriene er oppkalt etter barn født i Leikvoll-familien, som eier Hardanger Bestikk?
- …Du får livstidsgaranti på bestikket, om du registrerer serien din på hardangerbestikk.no
- …Det er egne bestikkserier spesialdesignet til barn i utvalget?
- …Du kan følge Hardanger Bestikk på Facebook og Instagram for gode tilbud, tips og råd til alt fra vedlikehold av bestikket til borddekking.