Kostnadskutt og konverteringsboost for Bergen Solkraft
Solenergifirmaet i Bergen har fått på plass effektive løsninger på nettsider, Google søk og sosiale medier, og lyser opp i markedet innen energieffektive solcelleanlegg.
Kundens behov
Etter å ha forsøkt andre digitalbyråer, men ikke fått nok igjen for markedsbudsjettet så Bergen Solkraft seg om etter ny samarbeidspartner. De så et stort behov for å nå ut til mer relevante målgrupper og oppnå mer kvalitet på henvendelsene fra potensielle kunder.
«Vi så at det kom en del trafikk gjennom annonsene vi kjørte med tidligere byrå, men det var ikke aktuelle prosjekter eller gode nok henvendelser vi fikk. Vi trengte et byrå som kunne komme med råd og bistå med mer effektive leveranser» forteller daglig leder i Bergen Solkraft, Børge Søviknes.
Bergen Solkraft leverer avanserte produkter og tjenester innen solcelleanlegg både til privat, næring og landbruk, og bidrar til det grønne skiftet og strømsparing med smarte løsninger. I stormen av firma som leverer lignende løsninger var det viktig å skille seg ut og nå fram i mengden.
Løsning
Etter en grundig analyse av nettsider og forbedringspotensial i annonseoppsett, kom vi frem til en del punkt å ta fatt i. Først og fremst gjorde vi vesentlige justeringer på strategien. Vi så behov for både grundig justering av annonseringsoppsett og et løft av innhold og design på hjemmesiden, i form av oppretting av landingssider som beskriver de ulike løsningene bedre. Det manglet en profesjonell presentasjon av løsningene og informasjon om fordeler ved å installere solcelleanlegg. Disse skulle så rettes mot ulike målgrupper og segment innen landbruk, borettslag og privatmarkedet.
Videre dypdykket vi i annonsekontoer og oppsett, for å kunne spisse Google annonser og Metakampanjer bedre. (Facebook, Instagram og Messenger)
«Det har vært en trygghet å få med Mint Media med oss på veien. Vi følte at vi gikk oss litt vill i markedsføringsjungelen, men de forstod vårt behov og kom med gode råd til hva vi burde fokusere på og hadde gode løsninger på dette.» sier Søviknes.
Resultat
Gjennom en kombinasjon av målrettet søkeordsannonsering, bedre presentasjon og optimalisering av nettsideinnhold og mer effektive annonsekampanjer, når Bergen Solkraft ut til en større og mer riktig målgruppe på nett. Vi har økt både antall henvendelser, samt at de nå får mer kvalifiserte leads og økt omsetning. Med en bred leveranse fra vårt tjenestespekter og kompetanse på huset, har vi blitt fullservice-leverandør av digital synlighet for kunden.
«Rundt 80% av henvendelsene som kommer nå, resulterer i faktiske prosjekter og aktualisert gevinst» sier Søviknes.
Partner og seniorrådgiver Glenn Takvam i Mint Media synes det er ekstra kjekt å hjelpe de som har kommet skjevt ut med markedsaktivitetene.
«Det er mange byrå som leverer nettsider og digitale løsninger. Kundene som trenger bistand må stole på at byrået gjør en god jobb når de betaler for det. Dessverre er det ikke alltid tilfellet, og da er det fantastisk gøy å høre at vi utgjør en forskjell, samtidig som vi kan dokumentere og vise resultatene i form av tall og statistikk som også gjenspeiler deres egen opplevelse», sier Takvam.
Tallene viser en solid økning i antall henvendelser, selv om kunden betaler betraktelig mindre per henvendelse de mottar. Dette sammen med kundens opplevelse av enda mer relevante henvendelser enn før – viser at vi leverer meget treffsikker annonsering for kunden.
Det nåværende annonseoppsettet er et langt mer strukturert og omfattende oppsett enn med tidligere byrå. Hovedkampanjen, som er en søkekampanje, er delt inn i diverse forskjellige tematiske annonsegrupper. Dette gjør at landingssiden og budskapet i annonsen vil variere basert på hvilket søk som trigger annonsen. Søkeordene som omhandler Bergen Solkraft direkte er plassert i en separat kampanje slik at vi kan skille mellom potensielle nye kunder og kunder som allerede kjenner til Bergen Solkraft, da disse krever forskjellige fremgangsmåter og strategier.
Samtidig kjører vi en displaykampanje som får veldig rimelige klikk, øker merkevarebevisstheten og øker størrelsen på remarketing publikummet som vi retter noen av Meta-annonsene mot.
Samtlige annonser i vårt oppsett får «Utmerket» annonsekvalitet av Google, hvilket betyr at kvaliteten er svært høy. Annonsekvalitet er et anslag for opplevelsen brukere har når de ser søkeannonsene, i tillegg til kvaliteten på opplevelsen når de kommer til landingssiden. «Utmerket» annonsekvalitet kan resultere i lavere kostnader per klikk og bedre annonseplasseringer, noe som øker effektiviteten av kampanjen, slik den har gjort i dette tilfellet.
En lignende trend viser tallene fra annonseringen på Meta, og med en enda tydeligere reduksjon i kostprisen for annonsene når vi ut til flere relevante målgrupper slik at annonsene ikke vises for et irrelevant publikum.
SEO og organisk søk
I prosjektet var det også viktig for Bergen Solkraft å oppnå en bedre rangering i organisk søk. Analyser viste at de hadde dårlig score på eksisterende nettside. Vi valgte derfor å opprette flere landingssider og domener som blant annet omhandler tema som Enova-støtte, en praktisk solcellekalkulator hvor kunder kan regne ut kostnad beregnet på kvadratmeter, en egen informasjonsside med nyttig informasjon til borettslag om fordeler med å installere solcelleanlegg samt en side om den smarte carportløsningen med solceller. I et landskap som er stort og uoversiktlig for kundene, er det også et stort informasjonsbehov rundt hvilke typer løsninger som finnes, noe kunder leter aktivt etter i søk. Ved å få inn relevant og informativt innhold på siden, øker den organiske trafikken også betraktelig og genererer trafikk og henvendelser til Bergen Solkraft.
I forkant av dette arbeidet ble det gjort omfattende søkeordsanalyser og volumanalyser på søk og konkurranse, for å sile ut de aller mest attraktive søkeordene å jobbe videre med. Løsningen med å opprette landingssider med relevante domenenavn på disse søkeordene var en del av strategien videre.
Resultat av søkemotoroptimalisering:
Da vi startet prosjektet var det kun to aktuelle søkeord på nettsiden som rangerte organisk, dette har tatt grep om og økt betydelig i søkeresultatet på svært kort tid.
«Vi er veldig fornøyde med resultatene så langt. Oppfølgingen fra rådgiver er god og vi opplever å bli godt ivaretatt», sier Søviknes.
Mint Media takker så mye for et utfordrende og gøy prosjekt! Vi gleder oss til fortsettelsen og skal sørge for at Bergen Solkraft skinner videre på nett!