AI-guide for markedsførere

Camilla Ellefsen – 23.05.2024

Det er fort gjort å gå seg vill i den raskt voksende AI-jungelen. Vi har laget en oversikt over de beste verktøyene og hva de kan brukes til, samt de vanligste begrepene innen AI.

Etter at AI ble allemannseie, med introduksjon av ChatGPT, har det har blitt lansert tusenvis av nye AI verktøy. Mange med fantastiske og imponerende funksjoner. De endeløse mulighetene bidrar også til at det blir vanskelig å velge i et landskap som endrer seg daglig. Vi har laget en liste over de mest populære og brukte AI-redskapene innen markedsføring for tiden.

I markedsføring kan kunstig intelligens brukes til alt fra oppretting av kreative annonsekampanjer, bloggtekster og automatisert budgivning på Google, til avanserte automatiserte prosesser innen SEO (søkemotoroptimalisering), og e-postmarkedsføring og konkurrentanalyse. Disse verktøyene analyserer enorme mengder data og forenkler store og tunge oppgaver for markedsførere og bedrifter.

Og hvorfor gjør vi det? Fordi AI-verktøy er kostnadseffektivt, tidsbesparende og ikke minst en kreativ kraft.

Når vi snakker om AI (KI) eller kunstig intelligens innen kreative grener i markedsføring snakkes det mye om alt innen Generativ AI, som brukes for å forenkle kreative oppgaver. Generativ AI er en gren av kunstig intelligens som fokuserer på å skape nytt innhold, som tekst, bilder, video og lyd. Mange AI-verktøy er basert på avansert maskinlæring og Large Language Models. (F.eks. ChatGPT)

Typiske oppgaver som er tidsbesparende med AI er:

  • Tekstgenerering: Genererer tekster til nettsider, blogg, oversetter språk, skriver artikler, har uendelig med muligheter innen tekstarbeid.
  • Bildegenerering: Skaper kunstverk, designer produkter og emballasje, lager bilder til reklame, annonser og plakater, forbedrer kvaliteten på bilder.
  • Lydgenerering: Skaper musikk, lager lydeffekter, genererer voiceover og tale.
  • Videogenerering: Lager filmer eller animasjoner, forbedrer kvaliteten på videoer.
  • SEO: AI-verktøy kan gjøre søkemotoroptimaliseringsjobben vesentlig raskere enn manuelt SEO-arbeid.
  • Big Data Analyse: Analyserer og lager visuelle rapporter basert på store tallmengder effektivt.
  • E-postmarkedsføring: Automatisk utsending og analyse av e-postreklame.
  • Chatbots: Genererer tekst, spørsmål og svar, til bruk i salg og kundeservice på nettsider.

AI-verktøykassen: Disse anbefaler vi å teste ut (om du ikke allerede har gjort det)

ChatGPT:

Kan generere tekst i alle typer stiler og formater, og kan hjelpe med forskjellige typer kreativt innhold, fra innholds artikler, manus, blogginnlegg, til annonsetekster, nettsidetekster og språkoversettelse (Kan oversette på mer enn 200 språk, også på norsk.)

Bildeverktøy

Dall-E og Midjourney: Lager alt fra bildeillustrasjoner til kunst, med imponerende kvalitet. Dall-E (integrert i ChatGPT) er mest kjent for å produsere bilder basert på komplekse og ofte absurde tekstbeskrivelser, mens Midjourney er mer kjent for visuell kvalitet, estetikk og bildekunst.

Vectorizer.ai: Gjør om bilder til vektorgrafikk. Konverterer PNG og JPG filer raskt til optimaliserte filer for trykk til skilt, plakater og annet reklamemateriell.

Video

Pika Labs: Forvandler tekst og bilde til video, samt redigerer og forbedrer eksisterende video, har mange bra lydeffekter.

Synthesia.io: Både lager og redigerer videoer raskt basert på tekstbeskrivelse. Du kan velge blant over 160 avatarer og har også lydegenerator som kan lage voiceover på over 130 språk.

Lyd

ElevenLabs: Stemmegenerator som produserer svært realistisk og naturlig lydende tale basert på tekst, som kan brukes til podcast, spill eller video. Fungerer best på engelsk men tilbyr også en rekke andre språk.

SEO

Trakk.ai: Et raskt og effektivt verktøy innen automatisert forbedring av SEO på nettsider. Trakk analyserer også konkurrentenes nettsider. Man får månedlige rapporter, og konkrete tiltak som implementering av tekst og teknisk innsikt som forbedrer nettsidens organiske rangering.

E-post markedsføring

Seventh Sense: Optimaliserer sendetidspunkt ved å bruke AI til å forutsi det beste tidspunktet for hver enkelt mottaker, basert på deres tidligere e-postaktivitet. Dette kan føre til høyere åpningsrater og engasjement. Reduserer bounce-rater (e-poster som ikke når frem) ved å identifisere feil og problemer med e-postlister. Personaliserer opplevelsen for mottakeren.

Noen brukere rapporterer at de kan sende færre e-poster totalt og likevel oppnå bedre resultater på grunn av høyere åpningsrater.

Konkurranseanalyser og datauttrekk

Browse.ai: Brukes blant annet til konkurrentanalyse av tilbudskampanjer. Den samler inn data fra konkurrentenes nettsider for å sammenligne priser, produkter og annen informasjon. Kan også overvåke endringer.

Kan hente inn spesifikke data fra nettsider, for eksempel produktlister, priser, nyhetsartikler eller kontaktinformasjon.

Big data analyse

Power BI (Microsoft): Gjør det mulig å samle data fra ulike datakilder for å lage rapporter og analyser, samt gode visuelle oversikter som gjør det enklere å forstå store datamengder og statistikk.

Verktøyene nevnt over er bare en dråpe i AI-havet. Kunstig intelligens utvikles i ekspressfart, og for alt vi vet kan det allerede ha kommet enda flere og bedre verktøy i skrivende stund.

Google jobber for eksempel iherdig med videreutvikling av sin versjon av ChatGPT4, nemlig Gemini, som nylig lanserte flere nye funksjoner å bite seg merke i når det kommer til søkemotorens fremtid. Mange av de nye funksjonene er mer rettet mot den vanlige forbruker, og ikke nødvendigvis revolusjonerende for markedsførere, selv om det kan ha effekt på hvordan vi markedsførere må jobbe. Apple på sin side har varslet at det vil være AI-nyheter integrert i de kommende mobilmodeller og spennende nye funksjoner er på vei også derfra.

Ønsker du hjelp med effektive løsninger på nett? Kontakt oss her: kontaktskjema

Hva er forskjellen på ChatGPT og Gemini?
  • Microsofts OpenAI kom først, med versjon ChatGPT3 og senere ChatGPT4, den nyeste og smarteste versjonen hittil. 
  • Google Deep Mind har utviklet Gemini, som er basert på gamle Google Bard. Den finnes pr. nå i fire versjoner med ulike funksjoner: Gemini Pro, Gemini Ultra, Gemini Flash og Gemini Nano.

ChatGPT

Styrker: Har en stor brukerbase og et bredt spekter av funksjoner, inkludert språkoversettelse og kodegenerering. Tilbyr både gratisversjon og tilgang til flere funksjoner mot betaling.

Er tilgjengelig via en rekke plattformer, inkludert en webapp og en mobilapp.

Svakheter: Kan være partisk eller diskriminerende i sine data, og gi feil eller ufullstendig informasjon. Kan være vanskelig å bruke for komplekse oppgaver.

Gemini:

Styrker: Er integrert med Googles søkemotor, noe som gir den tilgang til et bredt spekter av informasjon. Er også under utvikling av Google AI, et av de ledende forskningsmiljøene innen kunstig intelligens.  Har et fokus på å være informativ og pålitelig.

Svakheter: Har ikke en like stor brukerbase som ChatGPT. Et mer begrenset spekter av funksjoner. Er fortsatt ikke tilgjengelig via like mange plattformer, men flere er på vei. De ulike versjonene koster en del, og man får ikke alle funksjoner på norsk selv om man betaler for abonnement.

Hva er egentlig forskjellen mellom Generativ AI og maskinlæring?

Det henger sammen! Maskinlæring regnes som en undergruppe av kunstig intelligens. Generativ AI bruker maskinlæringsalgoritmer, ofte basert på dyp læring.

En «intelligent» datamaskin bruker kunstig intelligens til å tenke som et menneske. Den tar beslutninger, etterligner nevrale og kognitive prosesser i det menneskelige sinnet, og utfører oppgaver på egen hånd.

Maskinlæring er måten datasystemet utvikler denne intelligensen på.

“Kunstig intelligens og maskinlæring er tett beslektet og forbundet. Denne relasjonen betyr at når du sammenligner kunstig intelligens og maskinlæring, ser du faktisk på forbindelsen mellom dem.” Microsoft.

Hva er Large Language Models? (LLM)

LLM er en spesifikk type teknologi innenfor maskinlæring som fokuserer på utvikling av algoritmer som kan både lære seg og gjøre prediksjoner basert på data.

Den er designet og trent på enorme mengder tekstdata for å forstå og generere naturlig menneskelig språk, med sofistikerte algoritmer for å lære semantiske og syntaktiske mønstre i språk.

Jeg ønsker å bli kontaktet