Google introduserer AI Overview: Hva betyr dette for norske søkeresultater?

Camilla Ellefsen – 26.06.2024

Google har rullet ut AI Overview i USA og det er bare et spørsmål om tid før vi ser det i Norge.

AI-genererte svar skal bli mer og mer vanlig å se i søkeresultatene på Google, enten man søker på hvordan knyte et slips eller hvor nærmeste sushirestaurant ligger.

Det betyr at betalt annonseplassering og hvordan Google viser frem søkeresultater vil endres. De sponsede blå lenkene vi er vant til å se øverst i søket, vil i høyere grad konkurrere med AI-genererte svar og søkeresultat på topp. Takket være kunstig intelligens, som er i stand til å forstå relativt kompliserte spørsmål og oppsummere svar fra mange ulike kilder, skal vi få enda bedre svar. Språkmodellen til Google, Gemini, vil hente informasjon fra flere nettsider og slå det sammen til ett svar.

Ved lanseringen av AI Overview i mai høstet riktignok Google massiv kritikk, da amerikanske brukere rapporterte om AI-genererte svar som ikke hadde rot i virkeligheten. Det ble avdekket flere alvorlige feil og bisarre svar i resultatene, som det mye omtalte forslaget om å putte lim i pizzaosten slik at den ikke skulle skli av. Årsaken til startproblemene var såkalt «Data Void» eller «Information Gap» og opphavet ble avslørt å være en gammel Reddit-tråd hvor en bruker hadde skrevet satirisk om akkurat dette temaet, som ble feiltolket av Gemini. (https://blog.google/products/search/ai-overviews-update-may-2024/)

Google jobber iherdig med å rette dette, for svarene blir ikke bedre enn det innholdet maskinlæringen har å jobbe med, og vi antar at de har løst floken og kommer sterkere tilbake når AI Overview skal rulles ut i flere land.

Bør vi frykte at Google-annonsene og organisk søk vil forsvinne helt i mengden av kunstig intelligens og fremveksten av AI-baserte svar i søkeresultater?

Svaret er nei, ifølge våre egne eksperter og sertifiserte Googlerådgivere. Google løser dette smidig på denne måten:

  1. De sponsede lenkene (Google-annonsene) forsvinner ikke, de vil fortsatt dukke opp både over, under og mellom AI-svar og organisk søk.
  2. Google skal fortsatt lenke kildene til svarene i sine søkeresultater, slik at de som stiller med kvalitetsinnhold på sine nettsteder vil fortsatt rangere høyt i søkene – brukerne må bare aktivt selv søke videre i lenkene til kildene.

Dette vil jo på sikt resultere i mer relevant trafikk, når de som er genuint interessert i det bedriften selger, vil ta seg bryet med å dykke videre inn i kildene til søkeresultatet og lete etter mer informasjon på annonsørers nettsider.

Google rapporterer også om at flere faktisk klikker på kildelenkene når de får det servert i et AI-svar. Så da er trusselen kanskje ikke så stor likevel?

Vi kan benytte dette videre i markedsføring, og videreutvikling av innhold og søkemotoroptimalisering vil bli enda viktigere fremover. Vinnerne på nett vil være dem som bruker tid på SEO og innhold samt fortsetter å spisse kampanjene sine på betalt søk.

Akkurat når AI Overview vil være tilgjengelig i Norge vet vi ikke i øyeblikket. Det vi imidlertid vet, er at når det kommer bør både nettsiden og annonsekontoen være oppdatert for å kunne konkurrere i fremtidige søk.

Ønsker du en Googleprat med oss? Vi jobber med kvalitetstjenester både innenfor innhold og SEO på nettsider, til effektive annonseringsløsninger på Google.

Jeg ønsker å bli kontaktet