Hvor mye bør man egentlig bruke på annonsering?
Malin Knutsen & Stine Hagen – 03.09.2021
Vi ser at stadig flere bedrifter investerer i digital annonsering og at konkurransen om synligheten blir større og større. Det er ikke lett å vite hvor mye ressurser og penger man faktisk skal bruke på annonsering – men et kjent utsagn er at man må bruke penger for å tjene penger. Gjennom digital annonsering åpner det seg en helt ny verden, og man kan nå sitt publikum på tvers av kanalene. Dette gir oss en unik mulighet til å nå den rette målgruppen, og skreddersy markedsføringen slik at den appellerer best mulig.
Google Ads
At Google er verdens største søkemotor er ingen hemmelighet, og i Norge står Google for over 90% av alle daglige søk. Det er ikke en dum tanke å begynne å markedsføre seg der, men hvor skal man begynne? Og ikke minst; hvor mye koster det?
Google Ads er annonsesystemet til Google, her kan du nå ut til potensielle kunder når de søker etter produkter, bedrifter eller tjenester. Dette gir deg en unik mulighet til å nå ut til rett publikum.
Tromsø Taxi ruller inn i den digitale fremtiden med nye nettsider!
Tromsø Taxi er en ledende aktør innen transporttjenester i Tromsø, og har vært en pålitelig aktør for trygg og enkel transport i regionen i mange tiår.Hva er fordelene og hva koster det?
Det geniale med Google Ads er at du kun betaler per klikk, dette betyr at du vil ha en full oversikt over kostnadene og hvor mye du får igjen for det. Dersom brukere ikke klikker på annonsen din, betaler du heller ingenting. Det anses som en av de mest kostnadseffektive måtene å markedsføre seg på i dag.
Det er vanskelig å sette en fast pris på Google Ads, da dette er avhengig av flere faktorer. Det er derfor ikke gitt av du betaler inn en bestemt sum og du vil da havne øverst i Google sitt søkefelt. Det er først og fremst du selv som bestemmer hvor mye du er villig til å legge i selve annonseringen. Videre vil det være avhengig av hva Google vurderer opp mot dine konkurrenter og deres klikk budsjett. Dersom søkeordet er mye brukt og konkurransen er høy, vil også prisen bli høyere.
God kvalitetsscore gir lavere kostnad
Google lever av å skape relevans og kvalitet til sine brukere. Det betyr at dersom du har en god og relevant annonse vil du bli belønnet. Har du en høy kvalitetscore på annonsen din kan du ende opp med å betale mindre per klikk, enn konkurrentene dine som har en dårligere kvalitetscore.
Du kan da betale mindre for bedre resultater. Essensen her er at Google belønner deg dersom din annonse er god.
Er Google Ads lønnsomt for meg?
Uansett hvilke bransje du driver i og hvilket publikum du prøver å nå, er Google et perfekt sted å starte. Du kan kanskje kjenne deg igjen i å Google en restaurant før besøket? Eller å lese om ulike produkter på Google før du kjøper? Og ved å betale kun per klikk, er heller ikke risikoen for stor.
Hvorfor skal du bruke Google Ads?
- Du kan målrette annonsen din geografisk. Dette betyr at du kan velge hvilke områder du ønsker at annonsen din skal bli vist på. Er du en liten restaurant i et nærområde er det lurt å ha en litt mindre radius, men tilbyr du netthandel overalt i hele landet er det lurt å ha et større nedslagsfelt.
- Ads er prestasjonsbasert, dette betyr at du kun betaler for effekten og det du får tilbake.
- Google Ads er et fantastisk verktøy å være synlig på når potensielle kunder søker etter produktet eller tjenesten du tilbyr.
- Du kan målrette annonsen din til spesifikke målgrupper.
- AdWords er en effektiv måte å få økt trafikk til din hjemmeside!
- Du får kontroll på budsjettet ditt! Gjennom dagsbudsjetter vil du ha full oversikt over markedsbusjettet ditt.
Den beste løsningen skreddersydd til deg.
En hver kunde er for oss unik, og vi kommer alltid med våre anbefalinger til hva som er rett for hver enkelt kunde å legge i annonseringen. Det viktigste for oss er at våre kunder skal enkelt se hva de får igjen for pengene.
Trenger du vår hjelp til å finne ut hvilke kanaler som kan være lønnsomme for din bedrift? Ta gjerne kontakt med oss for en helt uforpliktende samtale.