Hvordan skal din bedrift markedsføre seg til Black Week og Black Friday?

Stine Hagen og Malin Knutsen – 04.11.2021

Nordmenn har tatt til seg flere og flere trender fra USA de siste årene og Black Week er intet unntak. Black Week er at man starter med tilbud allerede fra mandagen av før det offisielle Black Friday salget starter. Dette kan være tilbud hvor det settes i gang med å tiltrekke kunder til å se tilbud hos forskjellige aktører og for å starte markedsføringen direkte mot bedriftens nettbutikk eller fysisk butikk.

I 2021 faller Black Friday på fredag 26. november. Black Friday regnes som den største handelsdagen i året hvor man kan finne tilbud helt fram til mandag, som blir kalt for Cyber Monday. 

Med tanke på at disse tilbudene er i november hvert eneste år, vil dette medføre at kunder venter med å handle varer som de trenger frem til disse tilbudene starter. De vil også få tilpassede annonser etter hva de har søkt på. 

Skal din bedrift kaste seg på Black Friday-salget og årets største handelsdag, er det viktig med nøye planlegging.

Black Friday passer nødvendigvis ikke for alle bedrifter, men passer utmerket dersom du driver i retailbransjen eller trenger å få tømt lageret ditt.

Kategoriene som er mest populære er elektronikk, klær og mote, møbler og boliginnredning. Det kan være vanskelig å stikke frem med sitt budskap under denne perioden da det er flere bedrifter som kjemper om oppmerksomheten.

 Under kommer vi med noen tips til hvordan din bedrift kan lykkes med Black Week og Black Friday markedsføring.

  1. Skap interesse til dine tilbud
    Før selve dagen, kan det være lurt å skape interesse til hva som kommer og de fleste av oss liker overraskelser. Frist dine kunder i forkant og vekk kjøpsinteressen før selve dagen. Flere butikker velger å ha en egen landingsside for Black Friday, slik at kunder kan følge med på nedtellingen og tilbudene som kommer.

  2. Vær forberedt
    Før man starter med planleggingen kan det være lurt å danne seg et bilde av hva man forventer av kampanjen, og forberede seg på mulige utfall på denne dagen. 
    Har dere kapasitet til å motta mange bestillinger og henvendelser? Og fungerer alt det digitale på nettbutikken eller landingssiden din som den skal? Det er viktig at hjemmesiden er klar for den økende trafikken.

  3. Definer din målgruppe
    Hvem ønsker du å treffe og rette deg mot? Når man prøver å rette sitt budskap mot absolutt alle, treffer man mest sannsynligvis ingen. Det er derfor viktig å avklare på forhånd hvem du snakker til og kjenne kundens språk. Husk jo mer du vet om målgruppen din jo bedre!

  4. Velg rett kanal
    Facebook er en av viktigste markedsføringskanalen når det kommer til Black Friday og Black Week. Denne type annonsering gir deg muligheten til å velge spesifikke målgrupper og gir deg muligheten til å nå ut til flere mennesker. Det er viktig å ha et innbydende og presist budskap i Facebook kampanjen din. Bruken av Google Adwords er et annonsesystem mange velger å benytte seg av under denne perioden, og det for en god grunn. Ved å betale for å komme høyere opp i søkefeltet til Google med søkeordet “Black Friday” vil du trekke flere inn på landingssiden din eller nettstedet ditt. Konkurransen er særdeles høy da mange ønsker å bruke dette søkeordet. Dersom man ikke har budsjett for denne type annonsering, er det mulig å sette opp annonseutvidelser og nettstedslinker som trekker mennesker inn på siden din.

  5. Bruk sosiale medier
    Under Black Friday kan du også annonsere helt gratis med bruk av alle dine sosiale kanaler og skape oppmerksomhet med en klar oppfordring til dine kunder. 
    Utnytt sosiale medier for det der er verdt, og bruk gjerne relevante hashtags. Kunder leter aktivt etter de beste tilbudene. Vi ser også at flere kjeder oppretter et eget Facebook arrangement for Black Friday. Her kan kunder som velger å trykke “delta” på arrangementet få opp varsler når butikken kommer med innlegg om tilbud og oppdateringer.

  6. Send ut nyhetsbrev
    Det beste du kan gjøre for å maksimere salget under Black Friday er å markedsføre deg på så mange kanaler som mulig. E-post markedsføring er en personlig form for markedsføring og gir en direkte kommunikasjon til kundene dine. Husk å bruk et emnefelt som lokker kunder til å åpne e-postene. Det er også viktig å planlegge hvilken dag og tidspunkt du velger å sende ut nyhetsbrevene, da dette kan ha mye å si for resultatet av kampanjen. God epostmarkedsføring kan ha stor innvirkning på Black Friday og det er derfor lurt å ha en klar strategi på forhånd.

Det er avgjørende med en god plan til Black Week og Black Friday, og vi hjelper deg gjerne med avgjørelsene. Ta gjerne kontakt med oss for å høre hva vi kan bistå deg med!