Tips for å lykkes på LinkedIn i 2025
Camilla Ellefsen – 24.01.2025
LinkedIn Live: Videoinnhold blir stadig viktigere, og LinkedIn satser sterkt på å integrere videoer sømløst i plattformen. Eventfunksjoner gjør det enklere å organisere og promotere virtuelle og fysiske arrangementer.Video og eventfunksjoner gjør det mulig for kvalifiserte medlemmer og bedriftssider å kringkaste direktesendt videoinnhold til en profil, en side eller et event på LinkedIn. Man må velge en av LinkedIns fem foretrukne partnere:(Restream, Socialive, StreamYard, Switcher Studio eller Vimeo. Hvis du vil bli LinkedIn Live-kringkaster, må du sette deg inn i tilgangskriteriene for å opprette og være vert for arrangementer med LinkedIn Live. (LinkedIn)
AR-innhold: Augmented Reality (AR) åpner for nye kreative måter å presentere seg selv og sin virksomhet på, og forventes å bli mer vanlig i tiden som kommer. På LinkedIn brukes det for å gjøre opplevelsen mer engasjerende. Det kan inkludere AR-effekter på profilbilder, interaktive annonser som viser produkter i bruk, virtuelle kontoromvisninger for rekruttering, og kreative innslag i LinkedIn Stories. Selv om AR er mindre utbredt her enn på andre plattformer, gir det spennende muligheter for mer visuell og interaktiv kommunikasjon.
Algoritmeendringer: LinkedIn sin algoritme favoriserer fortsatt engasjerende innhold, spesielt diskusjoner og lange kommentarer. (Mer enn 15 ord) Dette betyr at det lønner seg å dele innlegg som oppfordrer til samtaler. Slik vil innlegg med høy relevans kunne nå en målgruppe måneder etter publisering. Dette oppmuntrer brukerne til å lage mer forseggjort og interessant innhold, der engasjement og kommentarer belønnes.
Tilpassede knapper: Premiumbrukere kan legge til knapper på profilen sin for å invitere til spesifikke handlinger som for eksempel «Besøk min nettside» eller «Abonner på nyhetsbrev», «Book en avtale». Knappene vil vises både på profil, søkeresultater, meldinger og Feed.
Bekreftet profil: LinkedIn lar deg bekrefte profilen gjennom en verifisering med ID, og rapporterer at bekreftede medlemmer organisk får høyere antall profilvisninger og engasjement.
Brukertall og økning
LinkedIn har nå 1,3 millioner har aktive profiler i Norge. LinkedIn selv rapporterer om stor økning i antall yngre brukere, såkalte Gen Z i alderen 18 til 39, som de mener har sett verdien av å bygge et profesjonelt fellesskap, men også å vise frem hvem de er på en mer autentisk måte. Med plattformens utvikling mot en hybrid mellom faglig innhold og personlig merkevarebygging har de truffet en nerve også hos yngre mennesker, som en kanal med mer substans enn andre sosiale medier.
Vi ser også mye større mangfold og variasjon i bransjer og selskap som er aktive og viser seg frem, som gjør Feeden og LinkedIn som informasjonskanal mer diversifisert.
Globalt har antall brukere fortsatt å øke de siste årene, og hadde over en milliard aktive brukere på verdensbasis pr. 2024. Det er spådd jevn økning videre de kommende årene. (Demandsage) LinkedIn ser også en økning i Premiumbrukere.
Tips for å lykkes på LinkedIn i 2025:
- Varier innholdet: Kombiner tekst og video for å holde følgerne engasjert. Kringkaste gjerne live om det skjer noe spennende som følgerne kan ta del i.
- Optimaliser for diskusjoner: Still åpne spørsmål og oppfordre til kommentarer. Kommenter selv, istedenfor bare å dele innlegg, det gir mer rekkevidde og spredning.
- Bekreft profilen, for å vise autensitet og øke engasjementet.
- Legg til knapp på profilen som kan engasjere til å besøke nettsiden, melde seg på nyhetsbrev, lese bloggen eller se porteføljen din.
- Bruk relevante hashtags: Det øker organisk synlighet på innlegg og det lettere for andre å finne innleggene dine. Ideelt antall er mellom 3-5 hashtags for ikke å overdrive. Benytt gjerne analyseverktøyet Engage AI som Google Chrome tillegg for å utforske populære hashtags. Installer Hashtag Analytics by Engage AI her.
- Optimale tider for posting sies å være: Tirsdag til torsdag mellom kl. 07.00–08.00, 12.00 og 17.00–18.00 er fordelaktige tidspunkt for å nå ut til flest mulig. Dette kan gjerne forklares med at folk er mer aktive og vil oppdatere seg før de går ordentlig i gang med arbeidsdagen, samt i pauser. På ettermiddagen er det gjerne mer tid å søke påfyll av informasjon og faglig input.
Trenger du råd til LinkedIn-annonsering eller bedriftsprofil? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat: Kontaktskjema