Tips til smartere søk på Google

Skrevet av: Erling Aalvik – 05.02.2021

Det blir gjennomført over 7 milliarder søk på internett i verden hver eneste dag, og 92% av disse søkene blir gjort på Google. Når man gjør et søk i Google, søker man ikke blant all informasjon som finnes nettet, men blant den informasjonen søkemotoren har kjentskap til. Det er likevel minimalt med informasjon som uteblir når man bruker Google, da man helt klart får tilgang på mest informasjon ved bruk av deres søkemotor.

Hvordan man søker på Google har stor innvirkning på hvilke resultater som dukker opp. Det er flere triks man kan bruke for å finne raskere frem til de mest relevante søkeresultatene. Nedenfor vil vi forklare hvordan søkemotoren til Google fungerer, gi tips til hvordan man kan gjøre smartere søk på Google og si noe viktigheten av å være på førstesiden til Google.

Hvordan fungerer søkemotoren til Google?

Når man skriver inn et eller flere søkeord på Google, gjør søkemotoren en lynrask analyse. Til å gjennomføre denne analysen bruker Google et Software-program kalt Spiders. Det fungerer på den måten at digitale “edderkopper” saumfarer hele databasen til Google etter nettsider som kan kobles til søkeordet, og videre kartlegger alle nettsider som er lenket til disse. For at man ikke skal få opp irrelevante søkeresultat, gjennomfører Google ytterlige kontroller for å plukke ut de mest relevante nettsidene.

Etter at “edderkoppene” har gjort sin jobb med å finne alle nettsidene, kontrollerer Google hvor mange ganger søkeordene blir nevnt på de ulike nettsidene, om søkeordene finnes i overskriften og i URL-adressen, og om det finnes synonymer til søkeordene på sidene. Hvor i verden søket blir gjennomført har også innvirkning på hvilket søkeresultat som dukker opp. Søkemotoren vurderer i tillegg om sidene er troverdig og av høy kvalitet, noe som avhenger av blant annet hvem som har skrevet innholdet, pagerank og hvor mange ganger nettsiden har blitt lenket til av andre. Når Google har lagt sammen alle disse faktorene blir man presentert med et rangert søkeresultat på under 1 sekund.

Smart bruk av søkefeltet

Hvilke søkeresultater som kommer opp avhenger av hva man skriver inn i søkefeltet. Dersom man ønsker å finne frem til artikler på en valgt nettside, kan man legge inn bestemmelser for dette i søkefeltet. Som for eksempel ved å føre inn “Korona site:vg.no”. Man vil da kun få opp artikler i VG som omhandler Korona. Hvis man ønsker å få opp nettsider om Korona fra alle nettsider unntatt VG, kan man gjøre dette enkelt ved å føre på et minustegn foran: “Korona -site:vg.no”. VG blir dermed ekskludert fra ditt søkeresultat.

Noen ganger ønsker man å søke etter spesifikke ord på bestemte nettsider. La oss i dette tilfellet si at man ønsker å få opp artikler om korona på VG som også inneholder noe om Bent Høie. Da skrive man inn dette i søkefeltet: “site:vg.no ‘’korona’’ intext:Bent Høie”.

Google sin søkemotor inneholder ikke bare informasjon, men også bilder. For å gjøre et bildesøk så effektivt og presist som mulig vil man ha stor nytte av verktøy-knappen som er plassert like under søkefeltet til Google. Ved bruk av denne vil man kunne filtrere søket etter farge, type, tidsperiode og brukerrettigheter. Dette er spesielt nyttig dersom man har et vidt søkeord eller at man ønsker finne et bestemt bilde hvor man ikke hindres av brukerrettighetene til å bruke det i sine egne kanaler.

Viktigheten av å være på førstesiden

Google sin søkemotor står for det meste av forbrukerkjøp og er dermed blitt en av de viktigste salgskanalene for mange bedrifter i Norge. Med tanke på at hele 9 av 10 aldri klikker seg videre til side to på Google, er det en kamp blant bedrifter om å ligge øverst i søkefeltet på førstesiden. Ligger man på side to eller lengre bak blir man nærmest usynlig.

Statistikk fra Google viser at søkeresultatet som ligger øverst får 10-15% mer klikk enn hva andreplassen får. Det kan utgjøre en enorm forskjell og bety at bedriften din kan øke omsetning med tilsvarende prosent.

Med betalte annonser kan man raskt og enkelt plassere seg høyt på førstesiden til Google, og dermed få mer synlighet. Slike annonser gir deg svært gode segmenteringsmuligheter som gjør at du kan tilpasse innholdet mot den målgruppen du ønsker å nå.