Googles AI Mode tilgjengelig i Norge:
Flere nyttige funksjoner i Google søket – enda bedre svar. Bra for brukerne, utfordrende for bedriftene.
Camilla Ellefsen – 10.10.2025
Google har gjort en rekke store endringer det siste året. I fjor kom Google AI Overview, som endret søkeresultatet drastisk med AI-oppsummeringer istedenfor bare blå lenker i svaret. Nylig slo de også av funksjonen som ga mulighet til å vise 100 organiske resultater på en side. Det siste er utrullingen av AI Mode, en ny fundamental endring i søkets historie.
Hva er AI Mode?
AI- Mode, eller AI Modus her i Norge, er den nyeste og mest avanserte AI-søkefunksjonen til Google. Den finnes til venstre like under søkefeltet og kan enkelt slås på enten man utfører typiske informasjonssøk eller kjøpssøk. Dette vil gi brukerne en enda mer personlig søkeopplevelse med flere muligheter og interaktive detaljer. Den henter informasjon på tvers av flere plattformer og kilder på nett.
AI Mode lar deg blant annet:
- Stille lange og mer komplekse spørsmål, og få et helhetlig svar – ikke bare lenker.
- Bruke AI-assistenten inni søket, til hjelp med å enklere bestille reiser, eller finne beste alternativ til restaurant i nærheten basert på detaljerte ønsker.
- Samhandle med svaret, stille oppfølgingsspørsmål og få forklaringer eller sammenligninger, og forslag til nettsteder å besøke.
- Bruke multimodal søk med bilder, tekst og tale som input – for eksempel ta bilde av noe og spørre «hva er dette?».
- Få personlig tilpassede svar (hvis du tillater det), basert på tidligere søk, lokasjon og interesser, da den kan hente informasjon fra andre enheter og plattformer.
Hva dette betyr for nettsider / nettbutikker i Norge
Nå som dette rulles ut i Norge, vil endringene få konkrete konsekvenser. Bedrifter som ikke kommer opp i AI-søket har ikke blitt valgt som kilde av Google, som på sin side veier alt fra kvalitet på innhold og faglig autoritet og tillit, til tekniske faktorer som rask lastetid og mobilvennlighet før de presenterer svaret.
Dette betyr at de potensielle effektene av AI-drevne søk for bedriftene, åpner både for risiko og muligheter. Risiko for å ikke være til stede i svarene, mulighet til å ta markedsposisjon og bli en del av svaret.
Les gjerne også våre tips for å holde tritt med søk og synlighet i AI drevne søk: Hvorfor både SEO og GEO er viktig for ai-SØK
Vinnerne i AI-søkene vil være de som jobber aktivt med å holde nettstedene sine teknisk gode, funksjonelle og informative, og streber etter å gi kundene svarene de leter etter.
Trenger din bedrift hjelp med å bli synlig i AI-Søk? Ta kontakt for en hyggelig digitalprat.
ByggUp tar steget opp på nett
ByggUp tar steget opp på nett. Vi har lansert flett ny hjemmeside for ByggUp, som med nytt og rålekkert design kan vise frem sine flotte prosjekter og tjenester på nett.